שנה חינם. גמליאל
שנה חינם. גמליאלפלאש 90

הכנסת אישרה במהלך הלילה בקריאה ראשונה את הצעת חוק שיזמו חברי הכנסת גילה גמליאל ויריב לוין, לפיה גיל הנישואין המינימאלי בישראל יעמוד על 18 שנים במקום 17.

סגנית השר לקידום צעירים, סטודנטים ונשים במשרד ראש הממשלה, ח"כ גילה גמליאל, אחת מיוזמות ההצעה, מציינת כי "ישראל הינה אחת המדינות הבודדות, הן בקרב  המדינות המפותחות והן בקרב מדינות המזרח התיכון וצפון אפריקה, אשר גיל הנישואין המינימאלי הקבוע בה בחוק, נמוך מ-18 שנים. נישואי קטינים הינה תופעה פסולה, הפוגעת בקטינים ובפרט בקטינות הנישאות, ובעלת השלכות חברתיות ארוכות טווח".

לדבריה, "קולן של  הבנות הנאלצות להינשא אינו נשמע וסיפוריהם הקשים אינם מסופרים על כן פעלתי לשנות את החקיקה. נישואי קטינות הינם תופעה חברתית שלילית הן מבחינה מוסרית והן מבחינה בריאותית וחובתנו כמעצבי מדיניות לגנותה. אני מאמינה כי על ידי העלאת גיל הנישואין הקבוע בחוק  נימנע  תופעה של נישואי קטינות וניצור חברה טובה ובריאה יותר.נישואי קטינים אינם מאפשרים רכישת השכלה גבוהה, פוגעים בפוטנציאל הניידות החברתית של הנערים, ומנציחים מעגל עוני בין – דורי. חוק העלאת גיל הנישואין יאפשר לקטינים לממש את הזכות לחוק חינוך חובה במלואו, עד הגיעם לגיל 18. אני משוכנעת כי על ידי העלאת גיל הנישואין נוכל לצמצם משמעותית את היקף התופעה".

ח"כ יריב לוין הוסיף, כי  "לאחר עשרות שנים, הצעת החוק מתקנת את המצב כך שנישואי קטינים יהיו אסורים אלא אם ניתן היתר מיוחד, למקרים חריגים מאוד, מבית המשפט".

ראש מרכז רקמן, המשפטנית פרופ' רות הלפרין – קדרי, ציינה כי "החוק שמעמיד את גיל הנישואין המינימאלי בישראל על 17 שנים, נחקק לפני יותר מ-60 שנה ואינו עולה בקנה אחד עם ההתפתחויות החברתיות והמחקריות בנושא". פרופ' הלפרין – קדרי חברה בועדת האו"ם לביעור האפליה נגד נשים, ובהקשר זה ציינה כי "בשנים האחרונות אפילו מדינות ערב דיווחו לועדת האו"ם על העלאת גיל הנישואין המינימאלי אצלן, ל 18 שנים. הגיעה השעה לאמץ חקיקה זו גם בישראל ולמנוע נישואין מוקדמים ואמהות מוקדמת אצל נערות שאינן בשלות לה, גופנית ונפשית. כיום ידוע כי העלאת גיל הנישואין המינימאלי גם מצמצמת את חשיפתן של נשים לאלימות במשפחה".