פינוי כלא דמון במהלך האסון
פינוי כלא דמון במהלך האסוןפלאש 90

מבקר המדינה מייחד פרק פרטני אודות התנהלות שב"ס בפרשת אסון הכרמל ואופן פינויו של בית הסוהר דמון, הפינוי שאליו הובהלו הצוערים שנספו באסון האוטובוס.

המבקר מציין כי "בשנים האחרונות נערך השב"ס לטיפול בתרחישי קיצון בבתי הסוהר ובכלל זה בתרחיש של שרפה. נכתבו תוכניות ופקודות, ואלה תורגלו. באירוע השרפה בכרמל נדרש השב"ס לפנות את בית הסוהר דמון ומאוחר יותר פינה גם בית הסוהר כרמל. פינוי פיזי מלא של בית סוהר לא נערך בשב"ס בשנים האחרונות, לא באופן מבצעי ולא במסגרת תרגיל".

במסגרת הבדיקה בדבר התנהלות שירות בתי הסוהר בפינוי בית הסוהר דמון התרשם משרד מבקר המדינה, כי "מפקדי שב"ס שניהלו את האירוע עשו זאת במסירות לשלום האסירים הנתונים במשמורתם, תוך גילוי אומץ לב אישי ונטילת סיכון רב בניסיון להציל חיים". עם זאת מבקר המדינה מעיר כי "שב"ס לא היה ערוך כנדרש לטיפול בפינוי בית הסוהר דמון בהיבטים של פיקוד ושליטה על הכוחות, הפעלת מרכזי שליטה - ובכלל זה יצירת תמונת מצב נאותה על הסיכונים והשתנותם - תמונת מצב חשובה ביותר לצורך תהליך קבלת החלטות של מפקד האירוע, הפעלת שטחי כינוס, תיאום ושיתוף מפקדות".

המבקר מדגיש בפרק זה כי נוכח הליקויים שפורטו בדוח ועל מנת ששב"ס יהיה ערוך להתמודד עם אירועים כגון מלחמה, ירי טילים, מעשי טרור, רעידת אדמה, שיטפונות, שרפה, מהומות אזרחיות ועוד, על שב"ס להכין עצמו, בשיתוף הגורמים נוספים - משטרה וכיבוי אש - על מנת שיוכל להתמודד בעתיד עם אירועים מורכבים מסוג זה.