שער החצר
שער החצרמכון התורה והארץ

ארץ ישראל היא רבת מעלות, ורבים מגדולי ישראל כתבו ודיברו עליה ועשו מאמץ רב להגיע אליה.

בשני כרכים היוצאים לאור מחדש, על ידי מכון התורה והארץ – "שער החצר", שחיבר הרב דוד בן שמעון זצ"ל, נפרסים מעלותיה של ארץ ישראל.

הרב בן שמעון שנולד בשנת תקפ"ו, למשפחה ממגורשי ספרד שגלתה למרוקו, גדל על ברכי אביו שחינכו לתורה ונודע כתלמיד חכם גדול עוד בצעירותו והפך לרב הקהילה בעיר בה נולד.

הרב, שמתוך לימוד התורה, חשקה נפשו באהבה גדולה לארץ ישראל, החליט בהיותו בן 28 להתחיל במסע ולעלות לארץ הקודש, שם הפך לרבה של ה'עדה המערבית' בירושלים.

בשני כרכים, עבי כרס, פורס הרב בן שמעון את מעלותיה של ארץ ישראל. בכל אחד מתרי"ג הפרקים המופיעים בספר, מרחיב המחבר את דברי חז"ל העוסקים במעלותיה של הארץ ומוסיף עליהם הבנות ייחודיות משלו.

בהוצאת הספרים של מכון התורה והארץ החליטו להוציא את הספר בהוצאה מחודשת ובהדפסה חדשה ומאירת עייניים.

בכרך הראשון ניתן למצוא את ברכתם של רבנים רבים שבירכו על הפרוייקט של המכון, ביניהם, הרב מרדכי אליהו זצ"ל, שעוד בחייו ראה את העמל בפרוייקט זה, וייבדו לחיים ארוכים, האדמו"ר מצאנז, הרב עובדיה יוסף, הרב שלמה משה עמאר, הרב שלמה בן שמעון, הרב דב ליאור והרב יעקב אריאל.

קורות חייו של המחבר שנכתבו, בצורה נרחבת ומעניינת, על ידי אחד מצאצאיו, נותנים רקע רחב על הרב בן שמעון וגורמים להערכה רבה, גם לאלו שלא שמעו עליו.

 

כל דברי הרב דוד בן שמעון עברו הגהה מושקעת והוספו עליהם הערות שוליים המפנים את הקורא למקורות בתנ"ך ובדברי חז"ל ונותנים הרחבה במקום הנצרך. בנוסף לכך, מופיע בסוף הכרך השני, את מעלותיהם של ארץ ישראל, בית המקדש וירושלים – על פי סדר הסימנים. מדובר בעצם בסיכום בן שורה אחת של כל סימן וסימן, שאת תחילתו כתב הרב בן שמעון בעצמו ואת המשך המלאכה כתבו העורכים ממכון התורה והארץ.