מוות לערבים תג מחיר
מוות לערבים תג מחירצילום: פלאש 90

חמישה ארגוני שמאל פנו במכתב דחוף לשר הביטחון, מפקד מחוז ש"י של המשטרה ואלוף פיקוד המרכז אלוף ניצן אלון בדרישה להיערך מראש ובאופן פרו-אקטיבי למניעת פעולות "תג מחיר".

במכתב, עליו חתומים המוקד להגנת הפרט, יש דין, בצלם, האגודה לזכויות האזרח ושומרי משפט – רבנים למען זכויות אדם, מציינים הארגונים, כי בהתבסס על ניסיון העבר, קיים חשש ממשי למעשי נקם מצד אזרחים ישראליים אלימים כלפי פלסטינים, במסגרת מדיניות המכונה "תג מחיר".

לראיה מציינים הארגונים את הצתת המסגד בכפר ג'בע והשחתתו, שארעה למרות שהפינוי אמור, לפי הפרסומים, להתבצע בהסכמה. הארגונים אף מדגישים, כי ניסיון העבר מוכיח שכאשר כוחות הביטחון נערכים באופן הראוי, נמנעת פגיעה מיותרת בגופם וברכושם של פלסטינים.

"חובתה של ישראל להגן על שלומם של הפלסטינים מעוגנת בחוק ובפסיקת בית המשפט העליון ואינה בגדר מעשה חסד", כותבים הארגונים, "אף אם הדבר כרוך בהקצאת משאבים ניכרים, הדבר הכרחי לצורך מילוי חובת השמירה על בטחון הפלסטינים וניסיון העבר מצביע על כך שבמקרים שבהם לא נערכו כוחות הביטחון כראוי, מתנחלים פגעו בפלסטינים וברכושם. נבקש כי תפעלו למניעת אלימות כלפיהם לקראת הפינוי הקרוב".

הדרישות שהארגונים מפנים לכוחות הביטחון הן:

- לתת הנחיות ברורות וחד-משמעיות לכל הכוחות הצבא והמשטרה באשר לחובתם להגן על שלומם ועל רכושם של הפלסטינים

- לאכוף את החוק על מתנחלים מפרי חוק ולהציב כוחות שיטור ושמירה קבועים באזורים המועדים לפורענות.

- במקרים שבהם יצליחו מתנחלים לפלוש לאדמות ולכפרים, חרף היערכות מוקדמת של כוחות הביטחון, להנחות את הכוחות בשטח להרחיקם באופן מיידי.

- לעצור מפרי חוק ולמצות עמם את הדין.

- לאפשר חופש תנועה ופעולה לשירותי הכיבוי וההצלה הפלסטיניים.

- אם תנועתם נמנעת - על מכבי האש ומגן דוד אדום לפעול במהירות מירבית לפינוי פצועים ולכיבוי שריפות.