חיילים דתיים
חיילים דתייםצילום: פלאש 90

בעקבות הדיווח בערוץ 7 סביב חיילי ההסדר בחטיבת גולני מהם נמנעו ימי חופשה בתואנה שהם משרתים שירות קצר הגיעו למערכת ערוץ 7 טענות נוספות ודומות מיחידות שונות בצה"ל. האם מדובר בתופעה? בצה"ל טוענים שלא.

נזכיר כי ראשית הפרשה באירוע עליו דיווחנו ביום רביעי שעבר ולפיו דיווח סמ"פ בגדוד 12 של חטיבת 'גולני' לחייליו כי על פי החלטת המג"ד לא יקבלו חיילי בייני"ש את חופשתם לפני השחרור כיוון שהם משרתים ממילא תקופה קצרה מדי. בעקבות פניית ערוץ 7 הוחלט לבטל את ההחלטה ולהעניק להם את החופשה.

כאמור, בעקבות הדיווח הגיעו לידיעת מערכת ערוץ 7 דיווחים דומים גם מחטיבת גבעתי ואף מתותחנים. הפניות שהועברו דרך קרובי משפחתם של חיילים נשמעו דומות למדי. חיילים תלמידי ישיבות הסדר העומדים בפני תום שירותם הצבאי ולפני שובם לישיבה התבשרו שלא יקבלו את מלוא תקופת החופשה שמגיעה להם כחופשת שחרור וחופשות מצטברות שלא ניתנו עד כה. ביחידת התותחנים שעליה נמסר לערוץ 7 לא נאמר במפורש שהסיבה היא היותם תלמידי ישיבות, אך למעשה ברור לחיילים שאכן זו הסיבה שכן חיילים אחרים המשרתים במקביל אליהם זכו לימי החופשה להם הם זכאים.

בתגובה למכלול האירועים נמסר מלשכת דובר צה"ל כי "החיילים המדוברים יקבלו את ימי החופשה המגיעים להם. לקראת סוף שירותם הצבאי זכאים חיילי צה"ל ברמת סיכון א' פלוס לחופשת שחרור בת 14 ימים בנוסף לחופשה אותם צברו במהלך השנה החולפת. אישור חופשת השחרור ניתן בהתאם למצב הביטחוני ולשיקולים נוספים המתקבלים על ידי המפקדים בצה"ל".

משמעות הדברים היא כי לטענת הצבא אין מדובר במגמה המכוונת כלפי חיילי ההסדר, אלא בהחלטות אותן מקבלים המפקדים הישירים של החיילים על פי שיקולי סד"כ וצרכים מבצעיים. גורמים בצה"ל מציינים כי ההחלטה בדבר ביטול ימי החפש"ש (חופשת השחרור) ניתנת בהתאם להחלטת אלוף משנה ומעלה.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם הרב חיים רטיג, ראש ישיבת ההסדר ברעננה, המספר כי תופעות מעין אלה מוכרות, גם אם אין מדובר בתופעה גורפת. עם זאת גם הוא סבור כי נכון להבין את שיקולי המפקדים בשטח, שיקולים הלוקחים בחשבון צרכי כוח אדם ופעילות מבצעית.

הרב רטיג מספר כי בשיחות עם תלמידיו אמר להם שנכון להבין את ההיגיון המבצעי לצד שיקולי כוח אדם שמאחורי ביטולי חופשות שכאלה, גם אם לטעמם הדברים נעשים כחלק מהתנהלות שאינה הגונה כלפיהם, וגם אם יש ממש בטענותיהם.

עם זאת קובע הרב רטיג כי "מה שמפריע הוא האינטונציה", כלומר הסגנון בו נאמרים הדברים לחיילים, סגנון המוכיח שהמפקדים רואים בהם ובשירותם במסגרת 'הסדר' מעין משתמטים שאינם משרתים תקופה מלאה.

הרב רטיג סבור כי מפקדי השטח בצה"ל אינם רואים בהכרח את התמונה הכוללת, ואינם מפנימים את ערכו של שירות ההסדר, שירות המקרין על החברה כולה, שירות הגורר אחריו אזרחים תורמים ומחנכים, אזרחים הממנפים דור חדש של תורמים לעם ולמדינה. לדבריו ראייה כוללת שכזו אינה תמיד לנגד עיניהם של מפקדים, גם מפקדים חובשי כיפה כדוגמת המג"ד בגדוד 12 שהורה על קיצוץ החופשה ב'גולני', ואת הגישה הזו יש לשנות מהשורש.

הרב רטיג חושש שאמירות ותפיסות מעין אלה הרואות בחיילי ההסדר משתמטים מחלחלות כלפי מעלה ומעודדות את אותם גורמים פוליטיים ואחרים המבקשים להביא לסגירת ישיבות ההסדר כחלק מהקריאות לשיוויון.

הרב רטיג מציין בדבריו כי מתוך אותה גישה של מפקדי שטח זוכים חיילי ההסדר לא פעם ליחס מפלה, בין השאר במניעת יציאה לפיקוד, בדיבור לא ראוי המוטח בהם ואירועים דומים.