זאב אלקין
זאב אלקיןצילום: פלאש 90

יו"ר הקואליציה, חבר הכנסת זאב אלקין, אחד מראשי שדולת ארץ ישראל, מספר ביומן ערוץ 7 על תחושותיו הקשות ביום בו מפונים תושבי שכונת האולפנה שבבית אל, ולמעשה לכאורה נכשל המאבק לבלום את המהלך בדרכים פרלמנטאריות ואחרות.

"התחושות הן קשות", הוא אומר. "נלחמנו קשה שזה לא יקרה. הלכתי עד הסוף בסיפור הזה שגרם למתחים בתוך המפלגה וגם מול ראש הממשלה, אבל יש מציאות של הכרעת בית המשפט ואחר כך הכרעת הכנסת. כעת נוצרה השאלה איך להפוך את המשבר ולסייע להתיישבות כפי שההתיישבות ידעה לעשות עד כה בשיטה של 'כאשר יענו אותו כן ירבה וכן יפרוץ'. זו הייתה העבודה שלי בשבועות האחרונים. מה שקורה כעת הוא אירוע לא פשוט, אבל אני בטוח שבעוד כמה שנים כשנסתכל על בית אל המורחבת עם עוד 340 יחידות דיור לא רק אנחנו נגיד שהם לא יכולים לנו, אלא גם מי שמנסה להילחם בנו יבין שלא היה כדאי לו".

באשר לביטחון שאכן הבטחות ראש הממשלה תיושמנה ובניית מאות אלפי יחידות הדיור תתבצע, אומר אלקין כי הוא מאמין ומקווה שאכן כך יהיה, אם כי "לא אתפלא אם נצטרך לעוד קרבות על פרט כזה או אחר". הוא מזכיר בדבריו את הדיונים הארוכים שקדמו להסכמה בין התושבים לממשלה. "בדקנו עד הפרט האחרון. רצינו לסגור כל פרצה אפשרית. אף פעם לא ניתן לצפות את העתיד אבל הצליחנו להגיע לרמה עמוקה של פירוט. ישבנו ובדקנו עד הפרט האחרון", אומר אלקין ומזכיר את ראשי ההתיישבות כדוגמת זמביש וההנהגה בבית אל שעמלו כדי לוודא את מכלול הפרטים עד האחרון שבהם.

סוגיה נוספת שעלתה בדבריו של אלקין היא סוגיית דו"ח ועדת המאחזים שעל פי פרסומים שונים כבר הושלם, ופרטים ממנו דלפו לכאורה לתקשורת. אלקין מעדיף להתייחס בזהירות לפרטים שדלפו כאילו בכוונת ועדת לוי להכשיר כמעט את כל המאחזים ולקבוע כי מבחינת החוק הבינלאומי אין דין יהודה ושומרון כשטח כבוש. לטעמו יש להמתין עד שיימסר הדו"ח כולו. "לימדו אותי שכל עוד לא קראתי את כל הדו"ח אני לא יודע כלום. אני מקווה שהדו"ח יהיה חיובי מבחינת ההתיישבות, וגם אם לא נקבל את כל תאוותנו בידינו לפחות נקבל את רובה", אומר אלקין המעריך כי לאחר מסירת הדו"ח יהיה קרב על יישומו של הדו"ח התלוי באישור הממשלה והיועץ המשפטי לממשלה.

בדבריו מציין ומזכיר אלקין כי למעשה הקרב הכולל על סוגיית המאחזים והישובים החדשים כבר הוכרע והימין בישראל ניצח בו, שכן עצם קיומו של דיון רק על מגרון ועמונה ולא על שאר הישובים מלמד על כך. הרי השינוי בעמדת הממשלה התקבל כבר לפני כשנה וחצי בבג"ץ על שכונת גבעת היובל שבעלי. בבג"ץ זה, כהגדרת אלקין, הושלך דו"ח טליה ששון לפח ההיסטוריה, וזאת לאחר קרבות גדולים והסכמה של הבג"ץ והיועץ המשפטי לממשלה. "כאשר לפחות 95 אחוזים מהשטח הוכשר עוד לפני דו"ח אדמונד לוי. זה לא בא בקלות עד שעבר את האליטה המשפטית. . הפסדנו בקרב הקטן הסמלי אך נדע  לנצח בקרב הגדול.  לפעמים צריך לדעת להפסיד בתנאי שיודעים להפוך את ההפסד לדרך שתרחיב את ההתיישבות, ואני מקווה שנעמוד בכך במבחן המציאות.".