התקציב יוכפל. שמחון
התקציב יוכפל. שמחוןפלאש 90

שר התמ"ת, שלום שמחון, יעלה ביום ראשון הקרוב את הצעת החוק לעידוד עסקים קטנים ובינוניים בישראל, בוועדת השרים לחקיקה.

ההצעה, שתזכיר החוק שלה הועבר לפני מספר חודשים לעיון כלל משרדי הממשלה והגורמים הרלבנטיים, תועלה בגרסתה הסופית וצפויה לתמיכת חברי הוועדה.הצעת חוק העסקים הקטנים והבינוניים, מתייחסת לנושאי ליבה הנוגעים לטיפול הממשלתי בעסקים קטנים ובינוניים ובאה לתת מענה לחסמים מרכזיים הנוגעים לפעילותם.

נושא מהותי בו עוסקת ההצעה, הוא בחינת הרגולציה הממשלתית על ידי הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים וחתירה לצמצום הנטל הביורוקרטי על עסקים אלו, שנמצא כאחד החסמים המרכזיים שעומדים בפניהם. בשנים האחרונות, הודות לפעילות הסוכנות וחוות דעת של מבקר המדינה בדו"ח לשנת 2011, גברה המודעות לסוגיית חסמי הבירוקרטיה והרגולציה על העסקים הקטנים והבינוניים וזו סיפקה חוות דעת בסוגיות הנוגעות לרגולציה ממשלתית.

במשרד התמ"ת מציינים כי למרות שלסוכנות יש כבר רקורד של התערבות ברגולציה בעלת השפעות מזיקות, הצעת החוק המוצעת, מציידת אותה בכלים ממשיים ורשמיים שיאפשרו לה לפעול ביעילות מול כלל השחקנים הרלוונטיים לתחום. נושא נוסף בו עוסקת הצעת החוק, נוגע במיצובה של הסוכנות כגוף הממשלתי היציג בכל הנוגע לאינטרסים של עסקים קטנים ובינוניים בפני כל גורם ציבורי, ממשלתי ופרטי.

במסגרת פעילות זו, היתה הסוכנות מעורבת בשנה החולפת בהליכים של קרוב ל-30 הצעות חקיקה, והשתתפה בקרוב ל-40 דיונים בוועדות הכנסת השונות. לצד פעילות ייצוג האינטרסים של העסקים הקטנים והבינוניים בפני הממשלה והכנסת, תתפקד הסוכנות, על פי הצעת החוק, גם כנציבות קבילות עבור העסקים, ותטפל בחסמים שעולים מן השטח על ידי העסקים עצמם או נציגיהם. בכך, תשמש הסוכנות כתובת עבור עסקים קטנים שסובלים בהיבט זה מנחיתות ביחס לעסקים גדולים, שקולם נשמע באופן רם וניכר משמעותית. הסוכנות תהא רשאית ליזום חקיקה, לתכנן מדיניות ארוכת טווח בתחום העסקים הקטנים והבינוניים ולייעץ בתחום לכל גורם ציבורי ופרטי, ככל שתידרש לכך. 

החוק אף מסמיך את הסוכנות לאסוף מידע ונתונים סטטיסטיים אודות עסקים קטנים ובינוניים מכל הגורמים הציבוריים הרלוונטיים, ולהקים מאגר נתונים פומבי אשר יספק לממשלה ולכנסת מידע על מצבם של העסקים הקטנים והבינוניים. לבסוף, קובעת הצעת החוק כי על מנת לייעל את עבודת הממשלה בתחום הסיוע לעסקים קטנים ובינוניים - תוסמך הסוכנות להוות גורם מתאם בין כל משרדי הממשלה, הרשויות והגופים האחרים הפועלים לפיתוח ולעידוד מגזר העסקים הקטנים והבינוניים.