לומדים גמרא
לומדים גמראישיבת ההסדר בקריית גת

מה עוד צריך לעשות כדי שנפסיק לעשות את אותה הטעות שוב ושוב? צעקו על כך הראשונים והאחרונים, 'חובת הלבבות' וה'מסילת ישרים' – אך אנחנו ממשיכים בטעותנו. כנראה שאת אלפיים שנות הגלות כל-כך קשה להוציא מאיתנו, עד שאפילו תחינות הרבנים לא מועילות.

"מיום שגלו ישראל אין לו לקב"ה אלא ד' אמות של הלכה". נדמה כי במהלך השנים הורחבה משמעות האמרה, אך מה שברור הוא שעיקר העיסוק הרוחני ממשיך להתמצות בלימוד תורה והלכה ובהוספת עוד דקדוקים ולימודים, ואבחנות דקות בין דפי התלמוד וההלכה – אך ללא עיסוק משמעותי דיו בנשמת התורה, בחלק הפנימי שלה, במהות האמיתית שלנו...

בחודש הבא יציינו בכל מרחבי הגלובוס את המהפכה שהמציא עוד לפני השואה הרב מאיר שפירא מלובלין: הדף היומי. עשרות ואולי מאות אלפי יהודים, חלקם הגדול "בעלי בתים" ואנשי מקצועות חופשיים לומדים בכל יום, קיץ וחורף, דף גמרא אחד. כך במשך שבע שנים מסיימים את כל התלמוד הבבלי, והחודש יסיימו לומדי הדף היומי עוד מחזור נוסף של סיום הש"ס. המצאתו של הרב שפירא נחשבת עד היום לסטארט-אפ הכי מוצלח ביהדות. לימוד הש"ס שהיה נחשב לימוד קשה למיטיבי לכת בלבד, והיה רק נחלת תלמידי החכמים – הפך להיות תוסף מזון בסיסי להמוני בית ישראל בכל שטיבל שכונתי, ובכל מפעל או בסיס צהלי.

מצד אחד – אי אפשר שלא לשמוח בשמחת התורה המופלאה הזו. אך מן הצד השני איני יכול שלא להצר על כך שעוד לא הוקם מפעל דומה לטיפול בנשמה שלנו. לא סתם נדמית היהדות לפעמים כלפי חוץ כקריקטורה חסרת נשמה – גוף גדול, חסון, שרירי, יודע לאן ללכת ומה לעשות בכל רגע: יש לו שלחן ערוך, קיצור שלחן ערוך, פניני הלכה וקיצור פניני הלכה, הלכה יומית לסמארטפון, והלכה יומית במעלית... ורק דבר אחד אנחנו שוכחים... את אלוהים...

הדבר דומה לזוג הנשוי כמה שנים ומלא בטרדות יום יום. לבני הזוג חוויות משותפות רבות המוסדרות ביניהם בצורה מושלמת ב"שלחן ערוך" המשפחתי. הבעל שותף מלא בעבודות הבית והאישה שותפה מלאה בפרנסתו, סידורי ההסעות של הילדים וביצוע התשלומים – הכול מבוצע היטב. המכונה משומנת – אבל אהבה בין בני הזוג – אין... כי מרוב סידורים אין זמן לדבר!

הרב צבי יהודה קוק היה אומר כי "מי שלא יודע לסגור את הגמרא עדיף שלא יפתח אותה". אני חושב כי בימינו צריכה לצאת דווקא מתוך עולם הישיבות קריאה בגוון דומה – חייבים לדעת מדי פעם לסגור את הגמרא! אם רוצים אנו להתאים את התורה לדור הזה, למציאות החדשה, למאה ה-21; אם רוצים אנחנו להפוך את התורה לסם חיים שיוכל להחליף כל סם רחובי אחר; אם רוצים אנחנו שאנשים באמת "יידלקו" על הקב"ה, שאנשים יבינו שהתורה היא לא רק ספר הוראות – אנחנו חייבים לצאת באמירה ברורה ולענות על השאלות הנוקבות: מי הוא אלוהים ומה הקשר שלנו איתו? האם הוא באמת אוהב אותנו ולָמה ואיך הוא מצפה שנאהב אנחנו אותו?

רק עיסוק משמעותי בשאלות הנוקבות והקשות הללו, אלו שאנחנו כל כך מפחדים לעסוק בהם בפתיחות, יפיח טל חדש של חיים בכל לימוד הגמרא, ובעולם היהודי.

הכותב הוא מנכ"ל רשת התרבות היהודית "דברי שיר".

יום עיון בעבודת ה׳, 'בכל לבבך', יתקיים ביום ראשון הקרוב באולם וואהל, גבעת שמואל ליד אוניברסיטת בר אילן