יצחק שמיר
יצחק שמירפלאש 90

ראש הממשלה בנימין נתניהו הביע הערב (מוצאי שבת) צער עמוק על פטירתו של ראש הממשלה לשעבר יצחק שמיר.

"יצחק שמיר שייך לדור הנפילים שהקימו את מדינת ישראל ונלחמו על חירותו של העם היהודי בארצו. שמיר הוביל את מדינת ישראל תוך נאמנות עמוקה לעם ולארץ", אמר נתניהו.

"שמיר שאיבד את משפחתו בשואה, נלחם בלח"י ופעל כראש ממשלת ישראל לביצור ביטחונה של מדינת ישראל והבטחת עתידה, כשלנגד עיניו ניצבים אזרחי המדינה. שמיר היה מופת לנאמנות לארץ ישראל ולערכי הנצח של העם היהודי".

שר הביטחון אהוד ברק, מסר "יצחק שמיר פעל כל חייו עמיד כסלע גרניט וממוקד ללא פשרות. במחתרת, במוסד, בממשלות ישראל וכראש ממשלה, חתר יצחק שמיר תמיד להבטחת חרות ישראל בארצו והבטחת ביטחונה ועתידה. המאבק על יציאת הבריטים מהארץ והכרתו את עומק ההיסטוריה היהודית עיצבו את זהותו והכתיבו את פועלו. מחוייבות זו שלא ידעה גבולות, שיעבדה את כל הווייתו. יצחק שמיר שאל עצמו כל חייו רק מה טוב ונכון למאבק על ביטחון המדינה, מה נכון וטוב לעם ישראל, ועל פי כך פעל. יהיה זכרו ברוך".

יו"ר הבית היהודי, השר דניאל הרשקוביץ, אמר הערב "אנו מבכים את לכתו של ראש הממשלה לשעבר יצחק שמיר. שמיר היה מנהיג דגול שתרם לכינונה ועוצמתה של מדינת ישראל. ערכי הציונות והמסורת היהודית היו נר לרגליו ולאורם הנהיג את מדינת ישראל".

יו"ר הכנסת ראובן ריבלין אמר "איבדנו מנהיג גדול שהיה ביסודו איש העם. פגשתי את יצחק שמיר בתחנות רבות בחייו: כלוחם ומפקד בלח"י,כראש תנועת החירות, כיושב ראש הכנסת וכראש הממשלה. אך מי שבאמת רוצה להבין את אישיותו של שמיר, את עמדתו העיקשת על עקרונותיו, ואת סירובו להתפתות לכל מהלך מדיני שעשוי להחליש את ישראל, צריך היה לשמוע אותו נואם ביום השואה".



ריבלין הוסיף: "שמיר היה סמל לתקומה מאפר השואה אל עוצמת הקוממיות. מתוך החיבור הזה נוצקה אישיותו, כאיש מפוכח וריאליסט, כאידאולוג צרוף שעומד בלחצים קשים מבית ומחוץ, כאיש שנאבק על כך שלא יקרה מצב שלעם ישראל לא יהיו אדמה ומדינה משלו. כאשר שעמדת לצדו חשת תמיד שיש מנהיג ומוביל, שמסוגל לקבל הכרעות ללא היסוס".

יו"ר הקואליציה ויו"ר סיעת הליכוד, ח"כ זאב אלקין, אמר "סיעת הליכוד בכנסת אבלה על מותו של ראש הממשלה ומנהיג הליכוד לשעבר יצחק שמיר שידע להוביל את המדינה ואת התנועה לאור ערכי תנועת הליכוד ולעמוד כקיר ברזל כנגד כל הלחצים על מדינת ישראל לוותר על אינטרסים הלאומיים שלה. עם לכתו של יצחק שמיר מאתנו מוטלת על כולנו חובה כפולה ומכופלת לפעול לאור מורשתו שהשאיר אחריו. יהי זכרו ברוך".

ח"כ זבולון אורלב אמר הערב בעקבות מותו של ראש הממשלה לשעבר יצחק שמיר "זכיתי להכיר מקרוב את שמיר כמנכ״ל משרדי הדתות והחינוך במשך כשבע שנים".

"ברמה האישית מצאתי בו מנהיג הבטוח בדרכו ודבק בערכים והאידאולוגיה הלאומית שלו. הקרין יושרה, צניעות, כנות ומעל הכל נחישות ודבקות במטרה. בסיום פגישה או דיון אצלו ידעת בבירור מהי עמדתו וידעת שהוא יעמוד אחריה ולא יזגזג. איבדנו ראש ממשלה חזק, נאמן ומסור".

מפלגת האיחוד הלאומי מסרה "אבלים עם כל בית ישראל על מותו של אחד מגדולי לוחמיה, מקימיה וגיבוריה של מדינת ישראל. ראש הממשלה יצחק שמיר השתייך לדור מנהיגים שאבד מן הארץ ואשר ידע לשמור על האינטרסים הלאומיים אל מול העולם כולו על בסיס שמירה על ערכי היהדות והנאמנות לארץ ישראל. חברי האיחוד הלאומי מתפללים יחד עם כל בית ישראל שגם בעתיד יעמיד לנו בורא עולם מנהיגים כיצחק שמיר שהלך לעולמו".

שר החינוך, גדעון סער, ספד  "יצחק שמיר היה מגדולי המאמינים והלוחמים למען הקמת המדינה (כמפקד בלח"י) ולמען ביטחונה ועתידה (כמדינאי). אדם בעל אישיות מפלדה וכוחות נפש אדירים. ציוני מובהק. כראש ממשלה ייזכר כבעל זכויות היסטוריות במפעל האדיר של הבאת קליטת העלייה הגדולה ממדינות חבר העמים וגם מאתיופיה.מנהיג אמיתי שפעל על פי טובת המדינה וידע בחייו להיאבק על אמונותיו גם נגד הזרם. מופת לעמידה איתנה על זכויותיו של עם ישראל בארץ ישראל".

סגן יו"ר הכנסת, ח"כ דני דנון, הביע צער על מותו של ראש הממשלה השביעי, יצחק שמיר. "שמיר היווה מגדל-אור ערכי לכל אוהבי ארץ ישראל. דרכו מנחה את הליכוד בעשייתו ותרומתו למדינת ישראל לא תשכח לעולם. ליצחק שמיר ז"ל יש מקום של כבוד בדפי ההיסטוריה של העם היהודי כולו ודמותו צרובה בדמותה של מדינת ישראל". דנון אשר הכיר את שמיר ז"ל היטב ובאופן אישי, יקים דף ניחומים באתר האינטרנט של הליכוד העולמי.

שרת התרבות והספורט לימור לבנת מסרה את תנחומיה לבני משפחתו של יצחק שמיר ראש הממשלה השביעי של מדינת ישראל.

"כבת לאבי שהיה לוחם בלח"י יצחק שמיר היה עבורי קודם כל המפקד. היה לי הכבוד הגדול להיות שרת החינוך שהעניקה ליצחק שמיר את פרס ישראל על מפעל חיים. הוא היה מנהיג ציוני אוהב ארץ ישראל, לוחם חרות ישראל ששירת את ארצו ואת עמו בכל תפקידיו מתוך אמונה עמוקה ויוקדת".

שר החוץ אביגדור ליברמן, ספד הערב "יצחק שמיר היה מהמנהיגים הבולטים של מדינת ישראל, איש שהיה לו חלק נכבד בכינונה של המדינה והוא שירת אותה כל ימי חייו בנאמנות ובמסירות בלתי מתפשרת".



ליברמן הוסיף "יצחק שמיר היה איש ארץ ישראל בכל רמ"ח איבריו ובכל תפקיד בו נשא דבק באמונתו והיווה דוגמא ומופת למהו איש עקרונות. היתה לי הזכות להכיר את שמיר באופן אישי ותמיד אזכור אותו ואת תרומתו הגדולה למדינה", אמר ליברמן.

המשנה לראש הממשלה, יו"ר קדימה השר שאול מופז אמר הערב "ראש הממשלה יצחק שמיר היה מנהיג שהוביל את עם ישראל בתבונה ובנאמנות".

מופז הוסיף "האיפוק שגילה שמיר בעת מלחמת המפרץ התברר כמהלך נכון שחיזק את ישראל במקביל להסכמתו להליכה לועידת מדריד לניהול דיאלוג ריאליסטי למרות דעותיו." השר מופז גם ציין ששמיר יזכר לעולם כמי שבתקופת כהונתו החלה עליית יהודי אתיופיה לארץ. המשנה לראש הממשלה שלח תנחומים למשפחתו.

מועצת יש"ע ספדה "לוחם חירות ישראל כל ימי חייו, במחתרת, בזרועות הביטחון ובראשות ממשלת ישראל. יצחק שמיר ביצר את אחיזתה של מדינת ישראל בחבלי המולדת, ידע לעמוד כסלע איתן מול לחצים חיצוניים וייזכר כמופת למנהיגות יהודית נחושה. יהי זכרו ברוך".

ראש המועצה האזורית שומרון, גרשון מסיקה, מסר בעקבות מותו של יצחק שמיר כי "השומרון אבל על מנהיג אמיתי ומפקד אמיץ בישראל".

"תושבי השומרון, יחד עם כלל אזרחי המדינה, אבלים על בונה ארץ ישראל, מפקד הלח"י שהביא לתקומת המדינה, וראש הממשלה שהביא לבניין ההתיישבות ביו"ש. יצחק שמיר יזכר כמצביא אמיץ, כאיש חזון וכאחד ממובילי בניין השומרון וארץ ישראל, ראש הממשלה הנאמן ביותר לעם ולארץ. אנו נלנד ממנו ונמשיך את מורשתו. בבנין העם והארץ ינוחמו המשפחה היקרה ועם ישראל כולו".