מאיר פרוש
מאיר פרושצילום: פלאש 90

במסגרת מאבקו בחקיקת החלופה לחוק טל, ביקש יו"ר מרכז אגו"י בירושלים וחבר הכנסת לשעבר הרב מאיר פרוש מסגן יו"ר אגודת ישראל בארה"ב הרב חיים דוד צויבל, לקבל נתונים מאגף המחקר של אגודת ישראל אודות סדרי ונוהל הגיוס בצבא ארה"ב.

לדבריו, כעבור 36 שעות התקבלו הנתונים כדלהלן: עד שנת תשל"ג־1973 היה נהוג חוק גיוס חובה לכל בחור ונשוי, כשאלו שביקשו לקבל פטור בגין לימודים קיבלו זאת מיידית. באותן שנים נמנו בצבא ארה"ב כ־2,230,000 מליון חיילים. מאז 1973, אז שונה חוק גיוס על בסיס התנדבותי תמורת שכר שממומן ע"י קופת משרד ההגנה, ירד סדר גודל החיילים בצורה דרסטית, עד שכיום כאשר בארה"ב יש כ־250,000,000 נפש, הצבא מונה כ־1,200,000 חיילים בלבד. וזאת על אף שארה"ב מעורבת כיום כמעט בכל מוקד התרחשות צבאית על פני הגלובוס בים, ביבשה ובאוויר.

בתגובה לנתונים תהה הרב פרוש האם יש צדק בכך שפועלים להכין חוק חדש לגיוס בני ישיבות כדי לגרום לשוויון בנטל, והאם אכן צה"ל זקוק לסדר גדול של כוח אדם שכזה, כשכבר עומדים לרשותו כחצי מליון חיילים?

"מדוע צבא ארה"ב הנמצא בכל פינה בעולם כשאוכלסיית ארה"ב לבדה מונה כ־250 מליון נפש, מסתפק בכ־1,200,000 מליון חיילים בלבד, ואילו במדינת ישראל שבה האוכלוסיה היא כ־7 מליון נפש, ואשר אינה מעורבת כמעט בזירות השונות בעולם, אינה מסתפק בכך?!".

 "אמנם חלק ממספר החיילים הוא על בסיס מילואים, אך האם אמנם הפרופורציה והיחסיות מצדיקים, קיום סדר גודל של כוח אדם שכזה. אולי יש מקום לאמץ טיעונים של בכירים במשרד האוצר שלא אחת מעלים שאלות ותהיות נוקבות אודות הגיוס האוטומטי כאשר כל אחד ואחת בגיל 18 מגויסים לצבא, וכתוצאה מכך דרישות התקציב רק הולכות וגדלות. ובהחלט יתכן שיש לשנות את החוק בישראל והגיוס בה יהיה על בסיס התנדבותי בלבד?!", אמר והבהיר כי בדעתו להוביל לכך שיתקיים דיון מעמיק בהצעת חוק שכזו.