שלא נזדקק. המיון החדש בכרמל
שלא נזדקק. המיון החדש בכרמלפלאש 90

יו"ר הוועדה לפניות הציבור, ח"כ דוד אזולאי (ש"ס), הודיע היום, כי ידרוש להרחיב את מקרי הפטור מתשלום בגין הגעה למיון בפריפריה.

בנוסף ידרוש אזולאי ממשרד הבריאות להחיל את אותה ההוראה בכל המקומות בהם אין שירותי מר"ם (מוקדים לרפואה מיוחדת) לטיפול מקדים בטרם הגעה למיון וכן על מקרים רפואיים מיוחדים.

אזולאי ציין בישיבת הועדה שהתקיימה היום (שני) בעקבות פניות אזרחים, כי "ברור שיש לוודא שחדרי מיון לא יוצפו מחד, אך מאידך, אסור ששיקולים כלכליים יגרמו לאנשים להימנע מהגעה למיון במקרים של חשש רפואי אמיתי, אף אם מאוחר יותר הם עשויים להשתחרר ולא להתאשפז. ברור לכולם, שאם שעשויים להיות מקרים של אשפוזים ממושכים שהיו נמנעים אם החולים כן היו מגיעים למיון".

יוזם הדיון, ח"כ עפו אגבאריה (חד"ש), רופא כירורג במקצועו, ציין שבפריפריה, שבה אין מוקדי מר"ם שבהם ניתן לקבל טיפול ראשוני בטרם הגעה למיון, אין לאנשים החשים ברע ברירה אלא לפנות למיון ואם אינם מאושפזים, עליהם לשאת בתשלום לא מבוטל. במקרה שרופא מאשר בדיעבד, שהיה מדובר במקרה חירום 178 ₪ וללא אישור 600 ₪".

אגבאריה ציין, כי "מקרי הפטור צריכים לכלול גם חולי סכרת נעורים, חולי טלסמיה, פריקת ירך, התקף אבני כליות, כאבים בחזה, הפרעות קצב לבביות, ניסיונות אבדניים ודימום בתחילת הריון".

ח"כ מרינה סולודקין (קדימה), ביקשה ממשרד הבריאות "להרחיב את מתן הפטור לאוכלוסיות שמספר החולים בהן נמוך יחסית והצורך בטיפול בחדרי מיון הוא קריטי עבורן".

ראש אגף רפואה כללית במשרד הבריאות, ד"ר מיקי דור, הסביר מנגד כי "חדרי המיון מפוצצים בחולים ולכן חשוב שיהיו אגרות מיון והאזרחים יחשבו בטרם יפנו. יחד עם זאת, המשרד מוכן להרחיב את מקרי הפטור בהתאם לתשובת המנכ"ל שהתקבלה בוועדה. יש להגיש בקשה מסודרת למשרד. רצוי להגיש את הבקשות במסגרת דיוני הסל".

בתשובתו של מנכ"ל משרד הבריאות, ד"ר רוני גמזו, לוועדה, הוא ציין כי "יש הגיון להרחיב את הפטור למקרים של התקף אבני כליות וכאבים בחזה. במקרים של הפרעות קצב לבביות וניסיון אובדני בד"כ מאשפזים. במקרי דימום בתחילת הריון יש לפנות לרופא מטפל".

עו"ד נתן סמוך ציין בדיון, כי "לפני שנתיים חייב משרד הבריאות את כל קופות החולים לפתוח מוקדים טלפוניים שיפעלו כשאין מענה במרפאות. עצם הפנייה למוקד הטלפוני יכולה להיות אסמכתא לקופה לכיסוי המקרה. הנוהל מחייב את כל קופות החולים".