דרישה להפסיק את ההתעללות בסוסי האלטעזאכן

עמותת "הכל חי" במכתב לשר התחבורה נגד סוסי האלטעזאכן: "בישראל 2012 סוס רתום לעגלה הוא אינו כלי רכב, אלא התעללות!".

שמעון כהן , י"ד בתמוז תשע"ב

למצולם יש קשר לאמור בכתבה
למצולם יש קשר לאמור בכתבה
הכל חי

הבוקר פנתה עמותת "הכל חי" במכתב לשר התחבורה, כחלק ממאבקה המתמשך בתופעת סוסי האלטעזאכן, וביקשה לשנות את ההגדרה הקיימת בחוק של סוסי האלטעאזכן ככלי תחבורה.

במכתבה מציינת מיכל וולנסקי-אטיאס, המנהלת המקצועית של עמותת "הכל חי", כי על פי ההגדרות הבסיסיות, הקיימות כיום בפקודת התעבורה, עגלה הרתומה לבעל חיים מוגדרת ככלי תחבורה. הגדרה זו מעניקה תוקף מלא לאחת התופעות המתעללות בבעלי חיים במדינתנו- תופעת סוסי האלטעאזכן.

עוד מוסיפה וולנסקי-אטיאס בפנייתה כי מלבד נושא צער בעלי חיים, המהווה פרמטר משמעותי בתופעה זו, קיים הפרמטר הבטיחותי והסיכון שמייצרת תופעה זו עבור כל המשתמשים בדרך (כלי רכב ממונעים, נהגים, נוסעים, הולכי רגל), גורמת לעיכוב התנועה ולעומסי תנועה, בדיוק כשם שכלי רכב, אשר מהירותו אינה מותאמת למהירות הנדרשת ע"פ חוק, מהווה סיכון משמעותי לבטיחותם של יתר המשתמשים ולבטיחותו שלו.

בחודשים האחרונים יצאה "הכל חי" בפרויקט "מודיעין אלטעזאכן", אשר במסגרתו קראה לציבור הרחב לדווח בכל פעם בה הם נתקלים בסוס אלטעזאכן, באמצעות תמונה ומיקום, על מנת לאמוד את היקפי התופעה, שרבים נוטים לייחס לה זמן עבר. כתוצאה מפרויקט זה מגיעות לעמותה עשרות פניות מן הציבור הרחב, על בסיס יומיומי, בנוגע לסוסי אלטעזאכן, שנצפו בעת העבדתם, ונתונים במצבים קשים ומחפירים בערים שונות ברחבי הארץ.

מעמותת "הכל חי" נמסר כי מראה הסוסים הרזים או הפצועים, המושכים אחריהם עגלה עמוסה לעייפה בלב העיר, אינו נותן מנוח לתושבי הערים השונות והעמותה נשאלה אינספור פעמים כיצד ניתן למגר תופעה אכזרית זו. פניות אלה מתקבלות מתושבים בערים גדולות ומרכזיות כדוגמת ת"א, רמת-גן, גבעתיים, כפר-סבא, נתניה ועוד. הנסיון המצטבר מלמד כי בעיה זו הינה בעיה כללית, התקפה בחלקים נרחבים בארץ.

במכתבה מציינת וולנסקי-אטיאס כי במצב היום, אין ביכולתן של הרשויות המקומיות לאכוף את החקיקה הקיימת, והן מוצאות עצמן חסרות אונים נוכח התופעה. חוקי העזר העירוניים של הרשויות ותקנות צער בעלי חיים, אינם מספקים מענה הולם משום שאינם מגדירים את נושא העבדת בע"ח בשטח עירוני, אינם מתייחסים לסבל המנטלי הנגרם לבע"ח כתוצאה מהליכה בדרכים עירוניות ועל אספלט בכביש סואן ואינם יוצרים מנגנון אכיפתי ראוי ומרתיע.

בסוף מכתבה מציגה וולנסקי-אטיאס לשר כץ את הדרישה לשנות את ההגדרה הבסיסית הקיימת בחוק, לפיה סוס הרתום לעגלה מוגדר ככלי רכב, ובכך לסייע למיגור התופעה, אשר אינה שייכת עוד למציאות בה אנו חיים.

לדברי מיכל וולנסקי-אטיאס, המנהלת המקצועית של עמותת "הכל חי": "לא ייתכן כי בשיאה של שנת 2012 מראות של סוסים מנוצלים, מוזנחים ופצועים, עדיין יהוו חלק בלתי נפרד מהנוף העירוני של המציאות הישראלית. שינוי הגדרה זו בחוק אינו כרוך במשאבים או בתקציב והינו שאלה של מדיניות גרידא. אנו קוראים לשר התחבורה שלא לתת תוקף לתופעה המתעללת הזו ברחובות עירנו, שעבור חלק ניכר מהציבור הרחב הפכה למטרד סביבתי ברמה האישית".