גאולה כהן
גאולה כהןפלאש 90

ח"כ לשעבר גאולה כהן, מספרת לערוץ 7 על מפקדה הנערץ, יצחק שמיר, שהלך לעולמו השבוע בגיל 97. "בפעם הראשונה פגשתי אותו, כשהוא היה המפקד של מחתרת לוחמי חרות ישראל, הכינוי שלו היה מיכאל. הוא בחן אותי אם אני מתאימה להיות קריינית של הלח"י. הייתה ללח"י אז תחנה שיאיר שטרן היה משדר ממנה, אחרי רצח יאיר ב-1942 התחנה נפלה. זה היה מאוד חיוני להפעיל תחנת שידור למחתרת, כי זו הייתה הדרך היחידה להגיע לנוער ולעם. הלח"י השיג מכשיר חדש ובנה תחנה חדשה. הם חיפשו שדרנית, ויצחק שמיר בא לבחון אותי. הקול שלי אז היה יותר טוב מהיום, את השידור הראשון עשיתי איתו ואחר כך לבד".

גאולה כהן מספרת, שכבר אז המפקד יצחק שמיר, היה נחשב לאגדה. "הוא היה בעיננו אגדה מהלכת, הכינוי שלו היה 'מיכאל' וסיפורי הגבורה שלו היו ידועים לכולנו. ראיתי לפניי, איש קצר קומה עם גבינים עבותים, ועפעפיים שממש כיסו אותו. הייתה לי תחושה שאני פוגשת סלע, אולי לא גבוה, אבל גוש אחד מוצק בלי בקיעים וצמוד לאדמה".

היא מספרת שאצל שמיר המנהיג, אף פעם לא היה שימוש במילה אולי. "גם אחרי שפגשתי אותו כחברת ליכוד והוא היה ראש ממשלה, הוא היה מוצק. כל האולי והאילו והאו, נשברו אל מול העוצמה האישית שעמדתי לפניה, אצלו זה היה או הן, או לאו".

היא מספרת ששמיר היה היחיד, שהתנגד לקמפ דיויד. "המדיניות שלו הייתה אידיאולוגית ולא מדינית, היא הייתה כן לארץ ישראל, ולא לכל פשרה. עבדתי עם כמה ראשי ממשלות, ולא היה אף פעם כזה ראש ממשלה נחוש בעמידתו על ארץ ישראל. אצלו זה היה נטו אידיאולוגי הוא לא חשב מה יהיו ההשלכות המדיניות. בקמפ דיויד הוא היה נגד וכיו"ר הכנסת הוא היה צריך אומץ לב בלתי רגיל, כדי להימנע בהצבעה".

למרות היחסים הטובים, גאולה לא נמנעה מלתקוף את שמיר כשהיו להם חילוקי דעות בכנסת. "כיו"ר הכנסת שמיר היה מוציא אותי כל שני וחמישי מהמליאה, בגלל קריאות ביניים נגד הסכמי קמפ דיויד. בגין שאל אותי איך את נלחמת בכנסת במי שהיה מפקדך. אמרתי לו, שדווקא בגלל שהוא היה המפקד שלי, אני יודעת שהיה לו חשוב שהאנשים שלו ינהגו לפי מצפונם, ולא בגלל יחסם לאיש כזה או אחר".