.זכרון השואה
.זכרון השואהפלאש 90

איל הנפט הפלוני יאן קולצ'יק, האדם העשיר במדינה, הודיע השבוע כי הוא תורם סכום אגדי של 20 מליון זלוטי, סכום הקרוב לחמישה מליון יורו עבור השלמת בניית המוזיאון היהודי החדש בוורשה.

המוזיאון לתולדות יהודי פולין שעתיד להפתח במהלך השנה הקרובה ממוקם בשטח שבו נמצא בעבר גטו ורשה, במקום שבו ניצב בניין מפקדת היודנראט, ליד רחוב אנילביץ' ומול האנדרטה לזכר גיבורי גטו ורשה. אבן הפינה למוזיאון הונחה לפני חמש שנים והוא עתיד להיפתח במהלך השנה הקרובה. חלל המוזיאון יכיל תערוכות מתחלפות ב -1,300 מ"ר ותצוגה קבועה ב- 4,300 מ"ר.

התערוכות המולטימדיות יציגו את הקהילה היהודית שחייתה בפולין במאות השנים האחרונות, ויחולק לחללים נפרדים אשר ייוחדו להיסטוריה לפי תקופות: יהדות פולין בימי הביניים, באיחוד הפולני-ליטאי, בימי הרפובליקה הפולנית השנייה, בתקופת השואה האיומה ובתקופה שלאחריה. הבניין, מבנה מודרני עשוי אבן וזכוכית, תוכנן על ידי האדריכלים הפולנים ריינר מהלמקי ואילמרי להדלמה.

הרעיון להקים מוזיאון שיוקדש להיסטוריה של יהודי פולין נולד לפני חמש שנים ב-1997; וכבר באותה שנה הפשירה עיריית ורשה למטרה זו את השטח היחידי בתחומי הרובע היהודי לשעבר שנותר לא בנוי. המוזיאון נוסד רשמית בשנת 2005. טקס הנחת אבן הפינה, במעמד נשיא פולין המנוח לך קצ'ינסקי,

יצוין כי בין התומכים בוורשה בהקמת המוזיאון החדש להיסטוריה היהודית בפולין הייתה ממשלת גרמניה, שתרמה בשנים 2006–2007 חמישה מיליון אירו למטרה זו. אולם התרומה הנוכחית היא התצרומה הגדולה ביותר של אדם פרטי למוזיאון. כאשר נשאל על ידי כלי התקשורת אודות תרומת הענק, השיב, כי לא כל החיים הם עסקים ויש דברים חשובים יותר, כמו לזכור את מה שהתרחש במדינה לא לפני שנים רבות.