הנבחרת עם השר הרשקוביץ
הנבחרת עם השר הרשקוביץצילום: יואב ארי דודקביץ

קבוצה של שישה תלמידים בני 14 מירוחם שפיתחה המצאה לקירור מזון בשטח, זכתה במקום השני בתחרות החדשנות העולמית שהתקיימה בארה"ב לאחר שגברה על 250 קבוצות.  זוהי הפעם הראשונה שקבוצה ישראלית זוכה בתחרות זו.  אתמול נפגשה הקבוצה עם שר המדע והטכנולוגיה פרופ' דניאל הרשקוביץ והציגה לו את ההמצאה.

ששת התלמידים – איתם אהרון, אילון בן חמו,  נפתלי דויטש, תדהר גבר, דביר כהן וידידיה פרוינדליך – שלומדים יחד בישיבת "צביה" בדימונה, הגיעו לתחרות לאחר שהשתתפו בתחרות הרובוטיקה של ארגון FIRST  העולמי והגיעו שם להישגים. הקבוצה הוזמנה אז לשלוח את ההמצאה לתחרות החדשנות העולמית של ארגון FLL , לה הוגשו השנה 250 הצעות מרחבי העולם בנושא שינוע ושימור מזון.

ההמצאה שבעבורה זכו התלמידים הישראליים בפרס  היא  שיטה כימית לקירור מהיר שיכולה לשמש לשמירת מוצרי מזון במצב תקין בשטח, כגון בפיקניקים, טיולים או אימון בצבא, או לניוד תרופות שמצריכות קירור.  מדובר במוט שמכיל שני חומרים כימיים שכאשר מכופפים אותו באמצע, שני החומרים באים במגע ויוצרים תגובה כימית שמקררת. 

הרעיון עלה במוחם של השישה, חברים טובים עוד מגן חובה שתמיד התעניינו במדעים ואוהבים במיוחד את מקצוע הכימיה, לאחר שלמדו על עקרונות כימיים בחוג של משרד המדע והטכנולוגיה בירוחם, שם גם תכננו את הפרויקט. לפיתוח ההמצאה הם נעזרו בחוקרי ובמעבדות חברת התרופות "פריגו" בעיר. כעת מתלבטים הממציאים הצעירים איך לפתח את המוצר ולפרוץ לשוק.  "ההישג של התלמידים מראה כי כאשר נותנים את הכלים הנכונים ושותלים את הזרעים, השמיים הם הגבול" אומרת ד"ר רחל קנול, מנהלת מרכז המדעים בירוחם.

שר המדע והטכנולוגיה, הרב פרופ' דניאל הרשקוביץ נפגש עם הזוכים ואמר להם: "ההישג שלכם מלמד כי חשיבה מחוץ לקופסה יכולה להביא להמצאה כה יפה ופשוטה, שמפליא איך לא חשבו עליה קודם. עם כניסתי למשרד המדע יזמתי תכנית לקידום המדע בפריפריה והוריתי להקצות תקציבים ראויים לטובת החינוך המדעי הבלתי-פורמלי בדגש על הפריפריה. לנגד עינינו התוצר הנפלא שמוכיח כי ההשקעה משתלמת".