השר הרשקוביץ. לאחד את הציונות-הדתית
השר הרשקוביץ. לאחד את הציונות-הדתיתפלאש 90

שר המדע, הרב פרופ' דניאל הרשקוביץ', החבר בועדת השרים לענייני התיישבות, מתייחס ביומן ערוץ 7 לדו"ח השופט אדמונד לוי ומסקנותיו התומכות בהתיישבות היהודית ביו"ש. לדבריו אין מקום להשוואה בין דו"ח זה לקודמו, דו"ח טליה ששון.

"מי שיעבור על דו"ח ששון ויקרא את הדו"ח המעמיק הנוכחי יראה שדו"ח ששון לא מגיע לקרסוליו. מיד ברור שזה לא אותו דבר. דו"ח ששון הוא דו"ח פוליטי של מי שהתמודדה על מקום ברשימת מרץ. זה היה דו"ח פוליטי מתחילתו ועד סופו, ואילו כאן יש דו"ח של שופט עליון בדימוס, שופטת מחוזית ואלן בייקר שכידוע אינו ממועצת יש"ע... אלא מי שעמד מאחורי הסכמי אוסלו. הדו"ח מגיע למסקנות ההגיוניות לעומת המסקנות האבסורדיות שאליהן הגיע דו"ח ששון שקבע שישובים שהוקמו על ידי הממשלה הם בלתי חוקיים בגלל עניין טכני של חתימה כזו או אחרת".

השר הרשקוביץ מזכיר כי אלו היו זה מכבר טענותיו של הימין. "מזמן טענו שהדו"ח ההוא מופרך מיסודו, ואילו כאן מופיע ספר רציני ראוי וארוך".

באשר להתנגדויות לדו"ח מתוככי הקואליציה כדוגמת התנגדותו התקיפה של חבר הכנסת מולה המזהיר את רה"מ מקבלת הדו"ח, מהלך שיקבור לטעמו את התהליך המדיני, אומר השר הרשקוביץ כי קיימות התייחסויות ידועות ומוכנות מראש בהטייתן הפוליטית, וכזו היא תגובת ח"כ מולה. "הם ימצאו לבקר את כל מה שלא מתאים לדעתם. אבל משפטנים רציניים שיראו את הדברים אין לי ספק שיברכו עליהם".

באשר לעתיד הצפוי מכאן ואילך בסוגיה זו אומר השר הרשקוביץ כי יש לדאוג לכך שהדו"ח יהפוך לספר ההדרכה המחייב עבור ועדת השרים לענייני התיישבות ומאידך גם לממשלה כולה, ספר הדרכה שיחייב את הפרקליטות ועל פיו יתייחסו אנשי הפרקליטות מכאן ואילך לטענות משפטיות נגד ההתיישבות, "עד היום בקלות הגדירו שם דברים כבלתי חוקיים", הוא מזכיר ומעריך כי מעתה "כל העמידה מול בג"ץ תהיה שונה בתכלית".

עם זאת ברור גם לשר הרשקוביץ כי הדו"ח לא יוכל להפוך כל החלטה שכבר ניתנה, בעיקר כאלו המתייחסות לסוגיית מעמדה של קרקע כקרקע פרטית, ובכל זאת "דברים רבים ישתנו".

ומה לגבי הסיכוי שאכן רה"מ יעמוד מול גלי השמאל הדורשים ממנו לגנוז את הדו"ח? השר הרשקוביץ סבור שנתניהו אדם אמיץ, ולא הוא  הצריך להעיד על כך, ומוסיף ומציין כי השרים יעניקו לו גיבוי להחלטות ברוח הדו"ח ומסקנותיו.

ראש הממשלה: נדון במסקנות דו"ח לוילע"מ