על רקע מצבה הכספי המדרדר של המועצה המקומית ירוחם, התכנסה היום (שלישי) ועדת הכספים של הכנסת בניסיון לסייע למועצה להיחלץ מהמשבר בו היא נמצאת.

את הדיון יזמו חברי הכנסת מגלי והבה, יעקב אדרי, ציון פיניאן, ג'אלב מג'אדלה ומירי רגב.

במהלך הדיון, הוצגו בפני הועדה הבעיות הכספיות המלוות את המועצה בשנים האחרונות, אשר הביאו לפגיעה קשה בפעילותה השוטפת ובשירותים הניתנים לתושביה. על פי הנתונים, מתמודדת המועצה עם גירעון תקציבי מצטבר של 14 מיליון ש"ח.

לדבריו של מיכאל ביטון, ראש המועצה, גירעונה הכולל גדל במיליון ₪ בכל חודש בשנה האחרונה. לטענתו, באמצעות הגדלת מענקי האיזון לחמש השנים הקרובות, במקביל להתחייבותו לפעול ליצירת הכנסות ולהקטנת התלות בממשלה, ניתן יהיה לשקם את המועצה. "אם לא יהיה פתרון מהותי למשבר, תהיה פגיעה קשה בשירותים לתושב", הוסיף.

יוזם הדיון, ח"כ מגלי והבה טען כי ראש המועצה המכהן, שהינו תושב המקום, מקבל יחס מפלה ביחס לראש הוועדה הקרואה, עמרם מצנע. "מצנע כונה הילד המפונק כיוון שקיבל כל מה שרצה. אך מרגע שנכנס ראש המועצה הנוכחי מקצצים לו ולא מעמידים לו תקציבים. הבעיה איננה בניהול תקין או בגביית ארנונה אלא בחוסר בתקציבים שמגיעים לו".

בסיכומו של הדיון, החליטה הוועדה להפוך את החוב ברובו למענקים ולאפשר תקציבים וסיוע מיוחד חריג כדי שירוחם תמשיך לתפקד בצורה תקינה ולהוציא לפועל את תוכניותיה. כמו כן סוכם כי תוקם וועדה לחלוקת מיסי הארנונה שיגבו מהבסיסים או המפעלים שהולכים לבנות בהם.