משפט
משפטפלאש 90

בית המשפט המחוזי לנוער בי-ם גזר עונש של 8 שנות מאסר על נער יהודי שהורשע בהריגת צעיר ערבי במהלך קטטה בחודש פברואר 2011.

כתב האישום כלל שלושה נערים, שני חבריו הואשמו בתקיפה והמשפט נגדם עודו מתנהל, אך הנער שעונשו נגזר היום הואשם והורשע בהריגה במסגרת הסדר טיעון.

כחלק מהסדר הטיעון נמחקו מכתב האישום נגד הנער עבירות של חבלה בכוונה מחמירה, תקיפה הגורמת חבלה ממשית בנסיבות מחמירות ושיבוש הליכי משפט.

השופט צבי סגל קבע בגזר הדין, כי "העבירה בה הורשע הנאשם – קיפוד חיי אדם – הינה בין החמורות בספר החוקים, ולא בכדי תג המחיר הצמוד לה קובע עונש מרבי של 20 שנות מאסר. כאמור, תוך כדי בילוי ולאחר שצרך משקה אלכוהולי, הצטרף הנאשם לקטטה שהחלה על-ידי חבר, מבלי לדעת את סיבותיה או את המניע שעמד מאחוריה, והפליא את מכותיו במנוח, בצוותא עם יתר בני החבורה. הנאשם לא הסתפק בכך, אלא הוסיף חטא על פשע עת שלף מכיסו תער וחָתַך חֲתָך עמוק בפני המנוח".

השופט הוסיף, כי "בני החבורה, ובכללם הנאשם, המשיכו להלום במנוח שותת הדם משך דקות ארוכות, עד שקרס והתמוטט בפניהם".

לדברי השופט, "נהרות של דיו נשפכו עת נדרש וחוזר ונדרש בית המשפט להתייחס לתת תרבות הסכין, אשר למרבה הדאבה, ומזה שנים, תופסת מקום לא מצומצם בקרב החברה הישראלית. בני נוער (לרוב) היוצאים לבלות, מצטיידים במשקה אלכוהולי, יצרים גועשים ונשק קר, מהווים לעתים קרובות רכיבים בטוחים למתכון קטלני. במקרים "קלים", מסתיימות התקריות בפציעה בינונית או קשה. במקרים קשים, בדומה למקרה דנא, מסתיימים האירועים בתוצאה בלתי הפיכה, קיפוד חיי צעירים אחרים שכל חטאם היה הימצאותם במקום הלא נכון בזמן הלא נכון".

לאור כל אלו קבע השופט, כי "בנסיבות אלו, וכפי שנקבע לא אחת, על בית המשפט להירתם אף הוא למאבק, לומר את דברו ולנקוט במדיניות ענישה מחמירה הכוללת עונשי מאסר משמעותיים, הן כתוצאה משיקולי גמול והן משיקולי הרתעה. ודוק: אף שבקטין עסקינן, אשר לגביו משתנה נקודת האיזון בין שיקולי הגמול וההרתעה לבין שיקולי השיקום, תוך מתן משקל רב יותר לאחרון בדרך כלל, עדיין אין מנוס מלזכור כי לרוע המזל, עבירות מסוג זה מבוצעות לעתים קרובות על-ידי בני נוער. כיוון שכך, המשקל שניתן לתת לגילו של הנאשם הינו מוגבל, וענישתו חייבת לשדר מסר ברור דווקא לקבוצת הגיל אליה הוא משתייך, שמא יהיה בכך כדי למנוע את האירוע האלים הבא".

לאור זאת נגזרו כאמור על הנער 8 שנות מאסר בפועל, שנתיים מאסר על תנאי ופיצוי בסך 5,000 ש"ח למשפחת הצעיר הערבי שנהרג.