מכבי אש, כבאית
מכבי אש, כבאיתהלל מאיר

ועדת הפנים והגנת הסביבה, בראשות ח"כ אמנון כהן, אישרה לפני שעה קלה, לקריאה שנייה ושלישית, את הצעת חוק הרשות הארצית לכבאות והצלה.

משמעות הדבר שהחל מיום אישור החוק יחל תהליך בו כל איגודי הערים לכבאות והצלה יאוחדו תחת רשות ארצית אחת שתפעל במסגרת המשרד לביטחון פנים ולוחמי האש יהפכו לעובדי מדינה. בראש הרשות יעמוד נציב כיבוי אש והצלה, רב טפסר שחר איילון.

בפתח הדיון ציין ח"כ אמנון כהן, יו"ר הוועדה, כי הצעת החוק דרשה הרבה מאד אנרגיה ותיווך על מנת ליצור הסכמים מיטביים בין העובדים לבין האוצר  ועל מנת לפתור בעיות פרטניות כגון: העברת הגמלאים לשירות המדינה והבטחת העובדים בחוזים אישיים. ח"כ כהן חלק שבחים לרה"מ, לשר האוצר ולשר לביטחון פנים שבסופו של שדבר דאגו לעובדים ולשלטון המקומי שמעתה יעמיד את ציוד הכבאות שברשותו לידי המדינה.

ח"כ כהן ציין, כי התעקש שלא להעביר את הרפורמה ללא תקציב ברור. כעת, לאחר הסכם שנחתם היום במשרד רה"מ בין האוצר למשרד לביטחון פנים, מובטחים כ-מיליארד ₪ לשנה למשך חמש שנים לצורך ביצוע רפורמת הכבאות הכוללת הצטיידות, אחזקת צי מטוסי כיבוי וגיוס לוחמי אש חדשים.

ח"כ אורי מקלב ביקש להזכיר את 44 הנופלים באסון השריפה בכרמל ש"במותם ציוו לנו את החיים" והיוו זרז לסיום החוק. ח"כ כהן אמר כי "חברי הכנסת מחבקים את המשפחות ואלפי מילים לא ימלאו את החלל החסר". ח"כ כהן אמר כי על פי בדיקה שלו, מזה שני עשורים שהכנסת מנסה ליצור רפורמה בשירותי הכבאות. הוא ציין את ח"כ דוד אזולאי, היו"ר הקודם של הועדה, שיזם הצעת חוק פרטית שמוזגה לתוך הצעת החוק הממשלתית.

השר לביטחון פנים, ח"כ יצחק אהרונוביץ', אמר כי מדובר ביום היסטורי הן למדינת ישראל והן עבור ללוחמי האש. הוא ציין לטובה במיוחד את מאמציו הבלתי נלאים של יו"ר הועדה, ח"כ אמנון כהן, לפשר ולגשר בין הצדדים. לברכות אלו הצטרף גם רב טפסר שחר איילון, נציב כבאות והצלה. תיקונים אחרונים שהוטמעו היום בחוק היו יצירת ועדת מייעצת לנציב שיקבע את הרכב הועדה.

כמו כן, על פי בקשת ח"כ אורי אריאל, בתוך 4 חודשים מיום תחולת החוק יפורסמו הוראות באשר לניהול נושאי הדת ברשות לכבאות והצלה. לרשות גם ימונה רב ראשי.  ח"כ אריה ביבי אמר לאחר אישור החוק כי היה רוצה לראות גם את מד"א בתוך הרשות הארצית להצלה. ח"כ אמנון כהן שסיכם את הדיון אמר כי המדינה תעמוד תמיד מאחורי לוחמי האש שלה.