יובל שטייניץ
יובל שטייניץצילום: פלאש 90

מליאת הכנסת אישרה הערב (שני) בקריאה ראשונה את הצעת החוק לקידום התחרות וצמצום הריכוזיות שהציג שר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ.

הצעת החוק נוצרה בעקבות החלטת הממשלה לאמץ את מסקנות הוועדה להגברת התחרותיות במשק שבראשה עמד מנכ"ל משרד האוצר לשעבר, חיים שני.

הצעת החוק מציעה איסור שליטה בתאגיד ריאלי משמעותי במקביל לאחזקה או שליטה בגוף פיננסי משמעותי. תאגיד ריאלי משמעותי הוא בעל מכירות או אשראי של מעל 6 מיליארד ₪ בישראל. גוף פיננסי משמעותי מנהל נכסים בשווי של 40 מיליארד ₪ ומעלה. כמו כן, תיאסר כהונת דירקטור בתאגיד ריאלי משמעותי במקביל לכהונה בגוף פיננסי משמעותי.

יוטלו מגבלות על קיומן של קבוצות עסקיות הבנויות במבנה פירמידה ותיאסר שליטה ברמת שכבה שלישית ומעלה. על קבוצות עסקיות קיימות תיאסר שליטה ברמת שכבה רביעית ומעלה. נקבעו גם הוראות ממשל תאגידי המתייחסות לחברות בשכבה שנייה ומעלה. משך התהליך להפרדה בין תאגידים ריאליים לפיננסיים משמעותיים והתאמת מבנה הפירמידה הקיים להגבלות החדשות, יהיה 6 שנים.

פרק נוסף עוסק בהקצאת נכסי מדינה. החוק החדש יקבע כי על המדינה לשקול שיקולי תחרותיות ענפית בהתייעצות עם הממונה על ההגבלים העסקיים. שיקולי ריכוזיות משקית ייקבעו בהתייעצות עם הממונה על הריכוזיות במשרד האוצר.