הילכו שניים יחדיו
הילכו שניים יחדיוגדי דגון

שאלתו המפורסמת של הנביא ישעיהו "הילכו שניים יחדיו בלתי אם נועדו.." היא הבסיס לספרו של א.ב. יהושע לסדרת המפגשים המרתקת שהיתה בין דוד בן גוריון לבין זאב ז'בוטינסקי.

הסיפור שמועלה עתה בהצגה חדשה ומרתקת "הילכו שניים יחדיו", מחזיר אותנו לשנת  1934 כשנפגשו בלונדון בחשאי שני יריבים בתנועה הציונית. משמאל - דוד בן גוריון שהיה, לאחר ניצחון תנועת הפועלים בבחירות מועמד ודאי לראשות ההנהלה הציונית, ומימין - זאב ז'בוטינסקי המנהיג הנערץ של התנועה הרוויזיוניסטית. מטרת הפגישות שנערכו בחסותו של פינחס רוטנברג, אבי חברת החשמל, הייתה ליצור פיוס בין שתי התנועות היריבות ולמנוע את פרישת תנועתו של ז'בוטינסקי מן ההסתדרות הציונית ויצירת הסתדרות חדשה.

על רקע הפגישות בין השניים, שתועדו בחלקן על ידי ההיסטוריונים, ובמתח הידידות האישית שהתרקמה בין שני מנהיגים כה שונים באופיים וברקעם, בנה הסופר אברהם ב.יהושע מחזה קאמרי שבו מופיעים גם פנחס רוטנברג וצעירה רוסיה נוצרייה שמשמשת כמזכירתו.

ההצגה מיטיבה להביא בפני הצופים את האירועים באותם ימים. בבית מלון זנוח בלונדון שבין שתי מלחמות העולם, מגיעים לחדרו של רוטנברג, שני אישים. בן גוריון (אותו מגלם בצורה נפלאה שחקן הקאמרי רמי ברוך) וזאב ז'בוטינסקי (אותו מגלם גיל פרנק המוכשר בטירוף) שמגיע מצרפת לאחר שהבריטים הגלו אותו מארץ ישראל.

תחילה אפילו לחיצת ידיים לא היתה. אח"כ הכל מתהפך. כשרון המשחק של השניים אדיר. במשך שעה עשרים וחמש דקות מצליחים השניים להיצמד בדיוק לאופיים, לחיתוך דיבורם של שני המנהיגים ולסגנון אישיותם.

עודד קוטלר, המנהל האמנותי של תיאטרון אנסמבל הרצליה שבו מועלת ההצגה אומר שזהו מחזה כמראה לימנו אלו, לדיון הישראלי המתמשך כמעט 80 שנה "ההצגה היא אמנם מפגש מרתק בין שני קצוות אבל מייצגת מציאות אחת-המציאות הישראלית". אומר לנו עודד קוטלר.

האכסניה של תיאטרון אנסמבל בהרצליה, בעייתית במידת מה. האולם מרוחק, השמע לא הכי איכותי אבל התוכן מכפר על הכל.

לא להחמיץ.