אהוד ברק בבקו"ם
אהוד ברק בבקו"םאריאל חרמוני, משרד הביטחון

שר הביטחון, אהוד ברק, ביקר היום (ראשון) בבסיס הקליטה ומיון בתל השומר, לרגל תחילת גיוס מחזור אוגוסט 2012, בגיוסם של החיילים לחטיבת גולני.

במהלך הפגישה עם החיילים הטריים אמר ברק, "מחמם את הלב לראות צעירים, בריאים, עיניים טובות ובוטחות שבאים להתגייס לגולני בלב חפץ, טובי הנוער של מדינת ישראל במוטיבציה גבוהה מאוד".

"שיעור עולה של התאמה בין המקום שהם מוציאים בו את עצמם למקום שהם רוצים, בערך שישה על כל מקום בגולני מתמודדים כדי להגיע. הבחורים הצעירים האלה בשנים הקרובות  יישאו על כתפיהם את עול הביטחון של מדינת ישראל. אנחנו בסביבה לא פשוטה, לא צריך להיות גאון, או שר, או עיתונאי בכיר כדי לראות שלא כל מה שקורה במזרח התיכון נובע מאתנו".

"יש כוחות גדולים מאתנו, מצד אחד. מצד שני, גם כאשר דברים מגיעים  למצב חמור, מים עד נפש, לא מובן מעליו שהעולם יפעל לכן בסביבה הזאת שבה ישראל חיה ועם איננו יכול להחליף את שכניו, פה לא סקנדינביה ולא צפון אמריקה, ואנחנו צריכים להגן על עצמנו ואנחנו נגן על עצמנו בכל מקום ובכל דרך בשיקול דעת, באחריות ובהחלטיות. הדור הצעיר הזה לוקח על הכתפיים את המשימה הזאת והוא יגן עלינו".

בהתייחסו לסוריה אמר ברק "אנחנו עוקבים אחרי מה שקורה בסוריה. משפחת אסד מתרסקת והולכת בשבועות האלה לנגד ענינו בשלטון הדמים ואנחנו עוקבים אחרי האפשרות שחיזבאללה ינסה לנצל את ההזדמנות ולהעביר מערכת נשק מתקדמות, יותר מזה לא נכון לומר, לא מתי נפעל, איך נפעל, אם נפעל".

ברק אמר כי אסד נהנה מתמיכה של איראן וחיזבאללה, "מדינת ישראל איננה יכולה לקבל העברת מערכות נשק מתקדמות מסוריה ללבנון. הצורה שבה אסד טובח בבני עמו גורמת לאיבוד כל הלגיטימיות, אין שום סיכוי וזה גם לא תלוי בנו, לא עניין של משאלות שלנו. העם הסורי מפיל אותו, היחידים שעוזרים לו היום זה איראן וחיזבאללה שאנחנו מכירים אותם מהפיגועים. הם היחידים שמסייעים לו באופן פעיל ולמרות זאת הוא ייפול".

על הפיגוע בבולגריה אמר שר הביטחון, "ברור שהפיגוע בהכוונת החיזבאללה ברור שהשתתף בו לפחות בן אדם אחד ואולי יותר, שהחזות שלו היא לא מזרח תיכונית אולי במכוון. אין ספק שאנחנו בתוך מסע עולמי להגברת הטרור בכלל, נגד ישראל בפרט, במרכזו חיזבאללה בהשראה איראנית. אבל לצערנו יש עוד הרבה גורמים אחרים. יש הצלחות יוצאות דופן של מערכות המודיעין והביטחון שלנו ושל שירותים אחרים בסיכולים לכל אורך השנה. אבל היה לנו בימים האחרונים אירוע כואב מאוד ואני אומר בצער שאין למנוע באופן הרמטי מצב שיהיו דברים כאלה".

שר הביטחון התייחס גם לפרסום לפיו קיים חשש בישראל כי הגורמים מאחורי הפיגוע בבולגריה ביצעו אותו כהכנה לפיגוע גדול במהלך ימי האולימפיאדה, "יש בהחלט ערנות מודיעינית ומבצעית לקראת האולימפיאדה. שירותי הביטחון הבריטים בעיקר, שהם טובים מאוד, פועלים בכל יכולתם בסיוע של גורמי מודיעין בכל העולם כדי לצמצם, את הסיכוי שיהיה אירוע באולימפיאדה".

ברק התייחס לגיוס חרדים ואמר כי חוסר השיוויון אינו רק מול החרדים, אלא גם בין החיילים הקרביים לחבריהם מהעורף, "צריך לומר ביושר, שגם השירות עצמו לא ממש שוויוני, לא דומה, שירות בגולני לשירות פה בתל השומר, לא בסיכון, לא בהשקעה ולא בתובענות בין שירות ביחידה קרבית בצה"ל לבין שירות אזרחי. לכן צריכה להיות מושקעת מחשבה, איך לגרום לכך שההטבות שמדינת ישראל נותנת או יכולה לתת יינתנו במדרג יורד, קודם כל יתוגמלו אלה שניצבים בקו הראשון שמגלים בהתנהגותם מוטיבציה גבוהה לשירות משמעותי, כמו הגיוס הזה היום, ובהדרגה עד לאלו שאינם ניצבים בקו ועד אלו שאינם משרתים- מהם ימנעו אותן הטבות".