לא חוקתי. אייל ינון
לא חוקתי. אייל ינוןפלאש 90

ועדת הכנסת דחתה את בקשתו של יו"ר קדימה שאול מופז להכריז על הח"כים מקדימה כפורשים. הועדה הצביעה בנפרד על כל אחד מחברי הכנסת.

הועדה התכנסה הבוקר על מנת לדון בבקשתו מופז להדיח מסיעת המפלגה את ארבעת חברי הכנסת אבי דואן, אריה ביבי, יוליה שמאלוב-ברקוביץ' ועתניאל שנלר שחברו לצחי הנגבי במטרה להתפלג משורות קדימה ולחבור לממשלתו של בנימין נתניהו.

בפתח הדיון הכריז יו"ר הועדה, יריב לוין, "אסור שההצבעה בדיון זה תהיה על פי משמעת סיעתית". עוד הבהיר "ייערך רישום של הכניסות והיציאות של הח"כים ומי שלא יהיה נוכח ברוב שעות הדיון לא יוכל להצביע".

יו"ר הקואליציה, ח"כ זאב אלקין אמר בתחילת הדיון "אני מבקש מהדוברים בשם קדימה לספר באלו ניסיונות פילוג הם היו שותפים. בכנסת הקודמת הייתי שותף לכמה ניסיונות התפלגות מאולמרט, ואני מתחייב שאם מישהו מהדוברים ישכח דברים שטרם פורסמו, אשלים את הדברים גם שלא פורסמו". אלקין הדגיש כי אין מדובר באיום אלא בהבהרה והצעה.

עו"ד אייל ינון, היועץ המשפטי של הכנסת, הבהיר כי אין לפי שעה עילה לכפות על הח"כים לפרוש, "התפלגות היא דבר לגיטימי על פי החוק ואין בה כדי להביא לפרישה. גם אם הניסיון לא צלח, אין בזה די כדי להביא לפרישה".

עוד ציין כי "לא מתקיימים המבחנים כרגע להכריזם כעל פורשים, אולם אם ימשיכו להתבטא נגד הסיעה, הם ימצאו עצמם שוב בדיון כמו זה ועוצמת הראיות תהווה עילה כדי להכריז עליהם כפורשים".

הוא הדגיש כי "אם הם מעוניינים להמשיך לפעול כחלק מהסיעה עליהם לנהוג ככלל בהתאם למשמעת הסיעתית החלה על כל חברי הסיעה".

ח"כ ישראל חסון (קדימה) אמר בדיון כי "יש שני גורמים שיודעים את האמת: הצד ששידל והצד שהשתדל. הצד ששידל - קרי לשכת רה"מ - נושא באחריות לא פחותה לפי כל דין וחבל שאינו נוכח כאן. הניסיון לעשות צקצוק משפטי לדיון הזה יוביל לקביעת נורמה נמוכה מאוד ולצערי הקואליציה תנצח כאן בהצבעה מבחינה פוליטית. אני חלוק על חבריי שהתכוונו לפרוש לליכוד והאנשים שכביכול מגנים עליהם כאן עושים בהם שימוש פוליטי ציני."

ח"כ ישראל חסון פנה לנוכחים בוועדה ואמר כי "אם יש לכם גרם של אחריות אל תתנו לזה יד. אני גם פונה לארבעת הפורשים לקחת אחריות על מעשיהם ולעמוד מאחוריהם ולא לתת יד לביביזם ולאלקיניזם".

אחד הח"כים שניסו לפרוש, ח"כ אריה ביבי הבהיר במהלך הדיון, "אין ולא היה הסכם שאני חתמתי עליו להיות סגן שר. לא היה ולא נברא דבר כזה. אם מישהו יביא לי מסמך שאני חתום עליו אני מוכן לאכול את הנייר".

ח"כ ביבי הקריא מכתב שכתב לקראת הדיון, "לא פרשתי מסיעת קדימה לא ביצעתי כל פעולה המצדיקה קביעה כאילו פרשתי מסיעת קדימה לא ניתן לקבוע פרישה על בסיס התבטאויות וכוונות. קביעה כזו תהווה פגיעה בחופש המחשבה ותהיה מנוגדת לחוק. התפלגות מסיעה מותרת על פי חוק ולכן לא ניתן לקבוע שהכנה להתפלגות מהווה פרישה. במדינת מתוקנת לא מענישים אדם על כוונות ועל מחשבות. מעשה הפרישה טרם נעשה".

ח"כ אבי דואן שגם הוא היה בין המנסים לפרוש אמר, "אני מודה - היה ניסיון להתפלג מקדימה, מסיבות אידיאולוגיות ומסיבות חשיבתיות, החוקה נתנה את האפשרות הזו".

ח"כ יוליה שמאלוב-ברקוביץ אמרה, "לא ערקתי ממפלגת הבית תמורת תפקיד או תיק כפי שעשו רוב חברי הכנסת של מפלגת קדימה אותם אנו שומעים היום מדברים גבוהה גבוהה על מוסר או על ערכים, חלקם אף עברו מספר פעמים מפלגה".

עוד אמרה, "לא הסתרתי מעולם את הביקורת שלי ואף השמעתי אותה בפני לבני על כך ששינתה את דרכו של אריק שרון והביאה את מפלגת קדימה למחוזות שמאל קיצוניים וניסיון לפלג את עם ישראל לרסיסים. תמכתי בשאול מופז אך לצערי התברר שברגע שהשמעתי ביקורת הגיעו אלי שמועות ששאול מופז מתחיל תהליך להפריש אותי מקדימה".

האם הגענו לעידן שאסור להשמיע ביקורת מול יו"ר התנועה האם העובדה שלא הסכמת עם היו"ר אומרת שצריך להפריש אותי?, שאלה ח"כ שמאלוב-ברקוביץ'. עוד אמרה כי "הניסיון הנלוז של מופז הוא ניסיון של סתימת פיות לכל מי שמתנגד לדרכו".

יו"ר האיחוד הלאומי, ח"כ יעקב כ"ץ (כצל'ה), תוקף את התנהלות מפלגת קדימה על רקע הדיון בוועדת הכנסת "מפלגת קדימה הוקמה בחטא נורא ע"י 13 חברי כנסת מהליכוד בראשות אריאל שרון, אך ורק לשם מטרה אחת: שימור וביסוס העקירה של 10,000 היהודים מחבל קטיף והחרבתו ובהמשך הכוונה להביא לגירושם של כל יהודי יו"ש בתוכנית "ההתכנסות". באורח פלא בדיוק ביארצייט השביעי לחורבן גוש קטיף ע"י הליכוד, בימי בין המצרים, נחרבת גם מפלגת קדימה עצמה שהוקמה ע"י אנשי הליכוד"

"אנשי הליכוד הללו בדמות מפלגת קדימה הביאו על ישראל 2 מלחמות קשות בדרום ובצפון, והפכו בשחיתותם את תושבי הדרום והמרכז לברווזים במטווח טילים והורידו לשפל את הרתעת ישראל על אויביה הקרובים והמרוחקים. מותר לעקורי גוש קטיף, לתושבי הדרום והמרכז לחכך היום ידם בהנאה לשמע בשורת ההתפוררות והקבורה הפוליטית של מפלגת קדימה שהוקמה מתוך הליכוד פנימה", הוסיף כצל'ה.

עוד אמר כי "הציבור הולך ומבין שלליכוד, ולקדימה שנולדה בליכוד ובאצבעות מצביעי הליכוד, יש אלטרנטיבה ישרה והגונה, והיא הרשימה המשותפת של האיחוד הלאומי ובית היהודי, שבבחירות הבאות מביאה במשותף 10 מנדטים כששתי המפלגות רצות בנפרד, ו30% נוספים כשרצות במשותף".

בנוסף מזכיר ח"כ כצל'ה את הרשימה הבאה של מקימי וחברי קדימה: אריאל שרון. עומרי שרון. אהוד אולמרט. חיים רמון. אברהם הירשזון. ציפי לבני. דן חלוץ. צחי הנגבי. המשותף להם הוא כי "כל אלו פגעו בארץ-ישראל ובתושביה ובאורח פלא הורדו מאיגרא רמא לבירא עמיקתא, וכן כעת קורה לכל המפלגה שנבראה בחטא ובשחיתות".

יו"ר ועדת הכנסת, ח"כ יריב לוין, סיכם את הדיון ואמר, "האופן שבו קדימה הגישה את הבקשה הוא עלוב ומביש".

יו"ר הועדה ח"כ לוין הקריא הצעת החלטה "הועדה רואה בחומרה רבה את התנהלותו של יו"ר קדימה ויו"ר האופוזיציה, ח"כ שאול מופז, אשר לא טרח להגיע לישיבה, דבר שהיה רשאי לעשות ובלבד שהיה מיוצג כאן באופן הולם אלא שגם נציגו עזב את הישיבה ולא שמע את דבריהם של האנשים שנגדם הוגשה הבקשה ולא נשאר כאן להשתתף בהצבעה. הועדה קוראת למופז להקפיד על כבודה של הכנסת ועל כבודה של הועדה".