מחשב
מחשבצילום: פלאש 90

אכיפת חוק הספאם, שהגדיר מחדש את הגבול בין מותר ואסור בפרסומות במייל ובסמס, עולה מדרגה בפסק דין חדש שמופיע במאגר באתר איגוד האינטרנט הישראלי, לפיו בית המשפט פסק לטובת התובע שמאס בדואר הזבל ששלחה אליו חברת פרטנר, ופיצה אותו ב-12 אלף שקלים.

חוק הספאם, שנכנס לתוקף בדצמבר 2008, קובע בין היתר, כי שליחת דואר פרסומי ללא הסכמה מראש של המקבלים ייחשב כעבירה, וכי יוטל על המפרסם שלא כדין קנס של עד 1,000 שקל לכל מייל או סמס ללא צורך בהוכחת נזק.

זה בדיוק מה שקרה לעו"ד רון לפין מתל אביב, אשר קיבל מחברת פרטנר מספר הודעות פרסומות לכתובת המייל האישית שלו. לפין, שלא אישר לפרטנר לשלוח אליו מידע פרסומי, ביקש מהחברה להפסיק למען אליו הודעות שכאלה.

משלא פסקו ההודעות, החליט לפין לתבוע את החברה בהסתמך על חוק הספאם. פרטנר ולפין הגיעו להסדר פשרה, אך למרות זאת, המשיך עו"ד לפין לקבל הודעות והחליט לתבוע בשנית וגם אז הגיע עם פרטנר להסדר פשרה. אולם ההודעות הפרסומיות עדיין לא חדלו והוא תבע בשלישית. בפעם זו פסק השופט לטובת עו"ד לפין וזיכה אותו בלא פחות מ-12,000 שקלים – 1000 שקלים עבור כל הודעה שקיבל ועוד 1000 שקלים נוספים על החזרי הוצאות משפט.

לדבריה של מיטל גרייבר-שוורץ, סמנכ"ל קשרי ממשל ורגולציה באיגוד האינטרנט הישראלי: "מייל או סמס פרסומי שנשלח ללא אישור הנמען נחשב דואר זבל ואסור על פי החוק. החוק מעניק למשתמש הישראלי את הכוח לקבוע מאילו גופים ירצה לקבל פרסומות, ובאמצעותו יוכל כל אחד מאתנו לסייע במיגור התופעה המזיקה. באתר של איגוד האינטרנט הישראלי (www.isoc.org.il/spam) קיים מידע רב לשימוש הציבור הכולל מאגר פסקי דין בנושא, הגדרות עשה ואל תעשה, מענה לשאלות ציבור המפרסמים וציבור מקבלי דואר הזבל ומידע כללי על התופעה. אני מזמינה את כלל הציבור לבקר באתר ולהכיר את זכויותיו כצרכן ואת חובותיו כמפרסם".