מתנגד נחרצות. הרב ליכטנשטיין
מתנגד נחרצות. הרב ליכטנשטייןפלאש 90

הרב אהרון ליכטנשטיין, ראש ישיבת הר עציון ומחשובי הרבנים בציונות הדתית, שיגר היום (חמישי) מכתב לראש מינהלת החמ"ד במשרד החינוך, הרב אברהם ליפשיץ, על רקע הפולמוס סביב התוכנית החדשה ללימודי התנ"ך.

במכתב מביע הרב ליכטנשטיין תמיכה ברבנים ובמחנכים העוסקים בתוכנית החדשה. בתחילת המכתב מסביר הרב כי "מקדמת דנא, מהווים התנ"ך ולימודו, הן כאוצר בלום של כתבי הקודש, הן כמקור השראה והתעלות לעיצוב נשמת האומה והן ככלי להפצת כבוד מלכות שמיים עלי אדמות, כגופי קדושה ותשמיש קדושה, כאחד.

שלא לפי התיאור המקובל ברחבי תבל, אין אנו מסתפקים בכינוי 'ספר הספרים', אלא תופסים אותו כשורש הוויתינו הרוחנית ותדמיתנו העצמית", כותב הרב ליכטנשטיין, "עם זאת, אין להכחיש כי במרוצת הדורות חלו לפרקים עליות ומורדות בלימוד זה, הן ביחס להתמסרות, הכמותית והאיכותית, והן בכל הנוגע לשמירה על אופי הלימוד על טהרת הקודש האמורה להפעים אותו. כך ניתן לציין בעולם התורה האשכנזי, החינוכי והישיבתי, חלה נסיגה רצינית במשך קרוב לאלף שנה. הזנחה זו, אשר פגעה במיוחד בעולם התורה במזרח אירופה, שהיא גם דיללה את הדביקות בכמה ערכים שהיו בעלי חשיבות בחוט השדרה האמוני, אם בשליטה בתכנים, אם בידע והבנה".

הרב מוסיף וכותב "מצב זה שרר בארץ הקודש במשך תקופה ארוכה. ברם, משהוחל, בחסדי ה', להחזיר עטרה ליושנה באמצעות ירושה וישיבה, ובהמשך, עם כינון מדינת ישראל כבית לאומי, חזר אף הצמא לתנ"ך למקורו והוא כבש מקום - אף בציבור הכללי. ועל אחת כמה וכמה בזה הציבור הבונה חייו על פי ארחות חיים ונתיבות אמונה, על פי תורה ומצוות. בתהליך זה, היה לעולם התורה הדתי לאומי, ובמיוחד באגפו הישיבתי, תפקיד מרכזי בחידוש הזיקה ללימוד מעמיק ומקיף על פי מסורתו של משה רבנו 'ראה למדתי אתכם חוקים ומשפטים כאשר צוני ה' א-לוקי'. המגזר הדתי לאומי תורני הינו בין המובילים והחלוצים".

"תהליך זה היה, כמובן, מבורך, אך, בדרך הטבע, התעוררו חילוקי דעות לגבי נושאים - מהם הנוגעים בשאלות מפתח - לעיתים, ביחס לתכנים מסויימים ולעיתים לגבי הדרך הנאותה ביותר לשמירה על אופי הלימוד בבחינת דברים שבקדושה".

"אמנם, במקרים כאלה, ציר המחלוקת סבב על העמקת והעצמת כבוד שמיים, בתהליך הוראת התנ"ך בשילוב המתבקש בדבר ה' כפי שיצא מפי גבורה, והמפגש עם הפן האנושי במציאות הלאומית והכללית".

הרב ליכטנשטיין מסיים את מכתבו עם חוות דעתו לפולמוס בחודשים האחרונים, "הדברים נאמרים במיוחד כלפי תכנית חדשה להוראת ולימוד התנ"ך במגזר הדתי לאומי בו לימוד זה מונחה ומלווה תחת חסות ואחריות משרד החינוך. הנני בזה לקבוע, לאור היכרות עם הנפשות המרכזיות הפועלות בניהול ופיקוח הוראת התנ"ך במערכת חמ"ד, ומתוך ידע וזהירות, כי יוזמות מסוג זה, ותוכנית לחיזוק ביצור, העמקה והרחבת כבוד שמים הינן ברוח לשון ישעיהו, 'כל הנקרא בשמי, ולכבודי בראתיו, יצרתיו אף עשיתיו' ולא חלילה מתוך התעלמות מהאתגרים הקשורים ביישומה. וברור שמדובר ביוזמה המיועדת לקרב את עולמו של הקב"ה לעולמנו. אחריות זו הינה הכיוון והכוונה הממריצה את יוזמי התוכנית הזאת", כתב הרב.



"כמובן לעיתים, תיתכן מעידה או תקלה ואם זה קורה יש צורך בשיפור ושיפוץ ותיקון, על פי שיקול דעת ורוח הולמת. אך אשר לכיוון היסודי, אין מקום לטעות. אנו מצפים ומקווים שהתכנית המוצעת והפועלים בתוכה על פי רוח ישראל סבא, יזכו לסייעתא דשמיא בהעברת דבר ה' לעם ה' בעסקם במלאכת שמים".