התקציב יוכפל. שמחון
התקציב יוכפל. שמחוןפלאש 90

שר התמ"ת, שלום שמחון, הודיע הערב (ראשון) כי הוא מתנגד לצעדים הכלכליים שיובאו מחר לאישור הממשלה.

התנגדות זו מצטרפת להתנגדות עליה הודיע שמחון בשבוע שעבר לקיצוץ בתקציבי המעונות וההכשרה המקצועית, שימנע סבסוד 5000 ילדים שנרשמו למעונות היום שבאחריות התמ"ת ואת מימון לימודיהם של 600 בני נוער בבתי הספר המקצועיים של התמ"ת.

שמחון מתנגד לתיקון לחוק עידוד השקעות הון הנוגע לרווחים הכלואים שנצברו בחברות שונות. לדבריו, שר האוצר מבקש לערוך תיקון בחוק עידוד השקעות הון באופן שחברות אשר ימשכו רווחים כלואים שנצברו במהלך עשרות השנים האחרונות ייהנו מהטבת מס משמעותית ביותר.

"יתכן שיש בצעד זה משום הקלה קצרת טווח על מצוקת תקציב המדינה אך היא עלולה לעלות ביוקר בטווח הארוך. מטרת המחוקק הייתה לשלב רציונל כלכלי וחברתי. העובדה שהחברות לא משכו את רווחיהן נתנה להן תמריץ להרחיב ולחזק את הפעילות שלהם בארץ".

"מצב זה", הוסיף שמחון, "למעשה, איפשר למנהלים הישראלים לשכנע את ההנהלות הזרות לבסס את הפעילות בישראל בכלל ובפריפריה בפרט ולהמשיך להתחרות בכוח אדם זול במדינות אחרות. אני חושש שמשניתן אופציה למשוך את הכסף, חלק מהחברות עלול לצמצם ואת הפעילות שלהן בישראל בהדרגה ולעבור לפעול במדינות אחרות. אני מזהה כאן סיכון גדול לכלכלה ולשוק התעסוקה".

שמחון מציין כי שר האוצר לא נועץ בו ועמדתו כלל אינה מובאת בהצעת ההחלטה, וזאת בניגוד לסעיף 50 לתקנון לעבודת הממשלה. כזכור, חוק עידוד השקעות הון קובע את שר התמ"ת ושר האוצר כממונים על ביצועו.

שמחון מציין עוד כי הצעת שר האוצר לייקור עלות העסקה של עובדים על ידי העלאת ההפרשות לביטוח לאומי פוגעת בשוק העבודה שכן העלאת הפרשות המעסיק לביטוח הלאומי מייקרת את עלות העסקה של עובדים נכון להיום החל מרמות שכר של 5,171 ש"ח ובכך מקשה על המעסיקים לשמר מקומות עבודה או להגדיל היצע מקומות העבודה דווקא לקראת משבר כלכלי.

"גם בנושא זה אני רואה בהעלאת ההצעה כפי שהועלתה חריגה מהוראות תקנון לעבודת הממשלה. אילו דיבר אתנו שר האוצר מראש, סביר להניח שהיינו מוצאים את הדרך להגיע לנוסחה מאוזנת", אמר שמחון.

שמחון הביע חשש כי הצעדים הללו יובילו למיתון במקום להרחבת והאצת הפעילות הכלכלית.