דרוש פתרון בהול. השר הרשקוביץ
דרוש פתרון בהול. השר הרשקוביץפלאש 90

כנגזרת נוספת של פקיעת חוק טל החל מהבוקר לא ניתן לקלוט מתנדבים חרדים חדשים במסגרת השירות האזרחי-לאומי. עם זאת, הושג סיכום שיאפשר את המשך התנדבותם של מי שכבר נמצאים במסלול ההתנדבות, למרות פקיעת חוק טל.

השר הממונה על מנהלת השירות האזרחי-לאומי, יו"ר הבית היהודי, הרב פרופ' דניאל הרשקוביץ, עשה במהלך השבוע מאמצים רבים לאפשר את המשך התנדבות החרדים במסגרת השירות האזרחי-לאומי. בשיחות שקיים עם שר הביטחון, אהוד ברק, ונציגי הפרקליטות סוכם כי 2000 החרדים שנמצאים כיום במערך השירות האזרחי-לאומי ימשיכו את התנדבותם כרגיל גם לאחר פקיעת חוק טל, אף שמלכתחילה הפרקליטות התנגדה לכך.

לגבי חרדים שירצו להשתלב בשירות האזרחי-לאומי כמתנדבים חדשים - לא הושג סיכום, והמשמעות היא שהחל מהבוקר הם לא יוכלו להיקלט במסגרות התנדבותיות ויחול עליהם חוק הגיוס לצה"ל. השרים הרשקוביץ וברק תומכים במתן הוראת שעה שתאפשר את המשך קליטת המתנדבים החרדים, גם לאחר פקיעת חוק טל, אולם הפרקליטות מתנגדת לכך.

במהלך השבוע הנחה השר הרשקוביץ את מנכ"ל מינהלת השירות האזרחי-לאומי, שר-שלום ג'רבי, להיערך למצב של הפסקת קליטת מתנדבים חרדים חדשים עם פקיעת חוק טל.

השר הרשקוביץ הודיע בישיבת הממשלה כי על סמך חוות דעת משפטית של מינהלת השירות האזרחי-לאומי, לא ניתן יהיה להמשיך במסלול השירות האזרחי-לאומי לחרדים, אלא אם יגובש חוק שיחליף את חוק טל תוך שבוע. לדבריו "הדבר יעצור את התנופה שהצלחנו להשיג בעמל רב, תוך שינוי דעת הקהל ברחוב החרדי. עלינו למצוא פתרון בהול".

בחוות הדעת המשפטית שהוגשה לשר הרשקוביץ על ידי מינהלת השירות האזרחי-לאומי נכתב: "במידה וחוק טל אכן יפקע ללא הסדר חלופי יישמט הבסיס החוקי לשירות האזרחי והוא למעשה לא יהיה קיים יותר במסגרת החוק. מדובר במציאות שתשפיע באופן קשה על אינטרסים של הרבה גורמים: הן המשרתים כעת, הן אלו שמחכים להתחיל לשרת, הן הגופים המפעילים את המתנדבים והן הלקוחות של גופים מפעילים אלו - שנהנים מהשירות האזרחי של המתנדבים".

מלשכת השר הרשקוביץ נמסר כי מדובר במאות גופים שמפעילים במסגרתם את המשרתים ומסתמכים על שירותם, כמו מד"א, זק"א, אירגון "הצלה", המשרד לאזרחים ותיקים, יד שרה, משטרת ישראל, שב"ס, מכבי האש ועוד. גופים אלו הסתמכו על השירות של המתנדבים והפעילות שלהם בהחלט עלולה להיפגע. "בנוסף, יש להתייחס גם ללקוחות של הגופים המפעילים הנהנים מהשירות של המשרתים באופן ישיר או עקיף", מדגישים אנשי השר הרשקוביץ ומציגים כדוגמא את הנערים המלווים בידי חונך מהשירות האזרחי, הקשישים שנהנים מהמשרתים בפרויקט "והדרת" של המשרד לאזרחים ותיקים, החולים שנעזרים במשרתים במסגרת עמותות שונות ועוד.

"האינטרס הלאומי מחייב לאפשר לחרדים שרוצים לתרום למדינה להצטרף למערך השירות האזרחי-לאומי ולקחת חלק בנשיאה בנטל", אמר השר הרשקוביץ המבטיח להמשיך לפעול על מנת לאפשר קליטת מתנדבים חרדים גם לאחר פקיעת חוק טל.