יאיר שטרן באירוע. ברקע תמונת אביו
יאיר שטרן באירוע. ברקע תמונת אביובי"ס שדה כפר עציון

בבית ספר שדה שבכפר עציון התקיים שלשום (ב') אירוע שיא לציון 70 שנה להירצחו של אברהם 'יאיר' שטרן.

שבוע ההצדעה לשטרן ולוחמי הלח"י נפתח בבוקר יום שני האחרון במהלכו התקיימו שלושה ימי סיורים ופעילויות ביוזמת בית ספר שדה.

באירוע השתתפו מאות אנשים, בניהם גם לוחמי הלח"י יעל בן דב ואליעזר בן עמי, ח"כ פרופ' אריה אלדד, בנו של פרופ' ישראל אלדד, ויאיר שטרן, בנו של אברהם 'יאיר' שטרן, הקרוי על שם כינויו של אביו במחתרת.

המפגש המרגש בין לוחמי הלח"י לבנים של מייסדי המחתרת עורר נוסטלגיה לימים בהם המאבק על המדינה היה חזונם של כל לוחמי המחתרת.

הערב עסק בדמותו הייחודית של המייסד שטרן, באידיאולוגיה שהנחתה את הלוחמים, במשברים שליוו את המחתרת לאחר הרצח ובהתאוששות, ובסיפורי הבריחות הנועזות מבתי הכלא השונים בארץ. יאיר שטרן, בנו של אברהם, סיפר באירוע על קווים לדמותו של אביו, ולראשונה אמר כי בחלוף השנים הוא מבין עד כמה מקומו של אביו ושל הלוחמים שהלכו בעקבותיו נעדר מהאתוס הציוני והגיע הזמן לתקן את המעוות.

לאחר מכן עלה ח"כ פרופ' אריה אלדד בנושא 'י"ח עיקרי התחיה של יאיר בראי ימינו'. אלדד גילה לנוכחים במהלך הרצאתו סוד שהיה ידוע רק למעטים – אביו, פרופ' ישראל אלדד, היה זה שתרגם את עיקרי התחיה שנכתבו על ידי יאיר.

הכנס נחתם בשירתם של מאות המשתתפים בשיר "חיילים אלמונים" שהיה המנון המחתרת. לצד זה, נפתח השבוע הייחודי בבוקר יום שני עם  סיור בנושא הקמת המחתרת בהנהגתו של שטרן וימי הפרדסים. 

אתמול (ג') התקיים סיור בעקבות הלח"י באזור חיפה במהלכו סופר על הבריחה מכלא לטרון והגלות באפריקה. היום (ד') יתקיים האירוע שיסגור את השבוע כאשר יסיירו בעקבות הלח"י בירושלים.  

ירון רוזנטל, מנהל בית ספר שדה כפר עציון, מסכם ואומר: "הקשר בין בית ספר שדה כפר עציון לסיפורם של לוחמי הלח"י החל כבר מהיום הראשון להקמתו שנעשתה על ידי יהושע כהן שהיה אחד מהלוחמים החשובים והמרתקים במחתרת לח"י. במהלך שנות הפעילות החינוכית של בית ספר שדה עסקנו ונעסוק בפרשיות גבורה יהודית באזור גוש עציון וארץ יהודה".

ראש מועצת גוש עציון, דוידי פרל, שנכח גם הוא באירוע אומר: "דמותו של יאיר, כדמותם של גיבורי גוש עציון, מהווה דמות וסמל ללוחמי חרות ישראל אשר חרפו נפשם והקדישו את חייהם לתקומת מדינת ישראל ולהגנתה.יאיר, אשר במותו ציווה לנו את החיים, באישיותו ובערכים אשר ייצג , מהווה עבורנו, תושבי גוש עציון, זרקור ומקור השראה לכיוון ולדרך. אני מברך ומודה לבית ספר שדה על היוזמה הברוכה לקיים אירוע לציון 70 שנה למותו של יאיר ובכך להעביר את מורשתו ואת המסר הציוני לדור הבא".