פיאד. גינוי והערצה באותו זמן
פיאד. גינוי והערצה באותו זמןפלאש 90

בראיון ליומן ערוץ 7 מתייחס הכלכלן נחום גוטנטג, איש הפורום המשפטי למען ארץ ישראל ומומחה ליחסים הכלכליים בין ישראל לרש"פ להסכם הכלכלי שנחתם בין שר האוצר שטייניץ לראש ממשלת הרש"פ סלאם פיאד.

על ההסכם עצמו מסביר גוטנטג כי הוא נועד להסדיר את מערכת היחסים הכלכליים בין ישראל לרש"פ, יחסים שלכאורה נחתמו בהסכם פריז, הנספח להסכמי אוסלו, הסכם שנשמר עד היום, אך כעת נוסף לו עיגון מעשי ומוסדר הקובע כללים חתומים לאופן יישום של הקשרים הכלכליים המדוברים.

באשר לשאלה אם המהלך יסייע או יפגע בישראל מעריך גוטנטג כי למעשה לא צפויה השלכה של ממש לכלכלה הישראלית החזקה פי כמה וכמה מזו הפלשתינית. לעומת זאת מדבריו עולה כי דווקא לרשות הפלשתינית צפוי רווח לא מבוטל ממהלך הקושר את כלכלתה המזערית לכלכלה הישראלית החזקה. נזכיר כי לא אחת צוין כי הכלכלה הפלשתינית צולחת את המשבר העולמי רק משום היותה כרוכה בשקל הישראלי ולא במטבע אחר כדוגמת הדולר או מטבע ערבי כלשהו. כעת, ההסכם החדש יחזק משמעותית את כלכלת הרש"פ.

לשאלה אם נכון וראוי היה מבחינתו של שר האוצר שטייניץ לתלות חתימה על הסכם שיחזק את הכלכלה הפלשתינית בהפסקת ההסתה נגד ישראל והקריאה לחרם בכל זירה בינלאומית, סבור גוטנטג כי אכן "הגיוני לבקש דבר כזה והייתי מצפה שהמדינאים שלנו יעשו כך ולא יתנו ללא תמורה".

נזכיר כי פיאד, החותם עם שר האוצר על ההסכם, הוא ממובילי הקריאה הבינלאומית להחרים תוצרת ישראלית, הוא מקפיד לשרוף תוצרת ההתנחלויות ולשגר תיעוד מצולם למעשים הללו לכל עבר ושולחי את פקידיו להסיר מהמדפים בחנויות סחורה ישראלית, כמו גם ללכוד כלי רכב מסחריים עם סחורה ישראלית על מנת שיוכל להצית אותה ולהשמיד אותה בפומבי. שר האוצר, לפחות על פי הידוע לא ביקש ממנו לחדול מהמעשים הללו.

ממשיך גוטנטג ומסביר כי אמנם מעשים אלו הם שוליים אך יש בהם כדי להציב את ההנהגה הפלשתינית כאויב, ומאידך עולה השאלה הפילוסופית בדבר הדרך בה נכון לנהוג, אם לכרות בריתות והסכמים עם אויב או רק עם ידיד. הוא מציין בדבריו כי בניין הכלכלה הפלשתינית נעשה מתוך מדיניות מחושבת של פיאד לבניית האפשרות להתנתק בבוא היום מישראל ולהכשיר את העימות הבא והגדול מולה. זאת בניגוד לדרכו של יאסר ערפאת שבחר בדרך האינתיפאדה והטרור. "לאחר כשלון העימות והאינתיפאדה מגיע –פיאד בגישה של בניית הכלכלה בדרכי שלום ובבוא היום כשנרצה להתנתק או להילחם תהיה לנו תשתית לכך...". האם משמעות הדברים היא שהסכם מסוג זה שנחתם על ידי שר האוצר מול פיאד מקדם את הרגע בו תהיה יכולת לפלשתינים להילחם בישראל? גוטנטג סבור שאכן זו המציאות התמוהה שלפנינו. "אנחנו נמצאים במציאות מודרנית שבה יכולים להיות דברים בסתירות שכאלה. רצוי היה שנשב כולנו בצורה חופשית ונחליט היכן אנחנו רוצים להימצא...".