משאית צבאית צבא צה"ל
משאית צבאית צבא צה"להלל מאיר

מערכת חדשה הנמצאת בפיתוח אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה, תאפשר למשאיות תובלה של צה"ל לחזות מבעוד מועד הגעה לאזור הנחשב מסוכן, כך מדווח אתר צה"ל.

המערכת החדשה מבוססת על טכנולוגיה של מערכת המכונה בצה"ל 'ממלכ"ה' (מחשב משימה לכוחות העורף), מערכת המבוססת על אמצעי טכנולוגי המציג תצלומי אוויר מדויקים, ומאפשר לתת תמונת מצב בזמן אמת.

אתר צה"ל מציין ומזכיר כי המערכת שימשה את המחלצים ברעידת האדמה בהאיטי. במערכת הוטבעה מפה של האתר, ובעזרתה יכלו המחלצים לנווט את דרכם.

עוד מדווח כי המערכת מאפשרת קבלת עדכונים בזמן אמת, לדווח על אזורים שנפגעו ולנתח את המצב המשתנה בשטח.

המשתמש במערכת יוכל לראות את מיקומן של שדרות ההובלה בכל הארץ, ובמקביל יקבל עדכונים מהחמ"ל על נקודות מסוכנות. כך תוכל המערכת להזהיר על מיקום נפילתו של טיל כימי ועל אזור הסיכון הפוטנציאלי – זמן קצר לאחר האירוע.

בנוסף, המערכת תוכל להעביר שידור חי בוידאו מהמקום בו היא ממוקמת ושמירה של הנתונים שהוצגו עד כשבועיים אחורה. זאת על מנת לאפשר ניתוח נתונים מאוחר והפקת לקחים לקראת ההמשך.

המערכת המדוברת צפויה להשתלב כעת במערך יחידות העורף של צה"ל. לפני ימים אחדים נערך פיילוט בו נבחנה המערכת במסגרת תרגיל גדול של מרכז הובלה. על התרגיל מדווח אתר צה"ל כי נוסו בו מערכי הובלה של ציוד וכוחות לכל אורך הארץ.

מפקד מרכז הובלה, אל"מ יורם אזולאי, מצוטט באתר כשסיכם את התרגיל ואמר כי במסגרתו "מרכז הובלה דימה פגיעות בעורף כגון טילים שנפלו וכבישים שנחסמו. 'ממלכ"ה' תוכל לתת למפקדי הובלה תמונת מצב יותר טובה של מה שקורה סביבם".