בנימין נתניהו
בנימין נתניהורויטרס

הועדה לביקורת המדינה דנה היום (שלישי) בעניין אסון הכרמל, הוועדה דנה בדו"ח המבקר "השרפה בכרמל – דצמבר 2010 מחדלים, כשלים ומסקנות". הישיבה נערכה בכנסת לאחר סערה שהתעוררה בעקבות העברת הדיון ללשכת רה"מ וסגירתו לתקשורת.

יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ אורי אריאל אמר בפתח הדיון, "אין אנו טוענים ששר האוצר או שר הפנים אשמים חלילה במותם של הקורבנות בכרמל טענה זו אסור באיסור חמור לטעון כי אין בה כל ממש". לדברי המבקר, "האסון הקשה יכול היה להימנע אם מישהו היה לוקח אחריות וחותך עניינים, גילינו מציאות קשה של עיוורון מנהיגותי שלא ראה לנגד עיניו את הצורך להתעורר בזמן ולהתערב".

אריאל הבהיר, "אין אף אחד שאומר טעיתי, מי שעושה קורה שהוא טועה, אי אפשר להניח שמקרה כל כך חמור כפי שאנו עדים לו אין אף טעות ואם מישהו לא הבין, המבקר כותב איפה היו טעויות ומי טעה ובחלק מהמקומות זה עם שמות ובצדק".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, פנה במהלך הדיון למשפחות השכולות ואמר, "בתוך משפחת השכול יש משפחות לכל משפחה מתמודדת עם היגון בדרכה שלה וצריכה לעבור את ייסורי הגיהינום בכוחות עצמה. דיברתי עם רבים מכם, לזה אין תשובה".

ביחס לאסון אמר, "הביקורת צריכה לטפל בדברים שצריך לטפל בהם, איני מתכוון להתייחס לאסון האוטובוס בפני עצמו. אני רוצה לגעת בשאלת השריפה הזו ושאלת השריפות בכלל. במהלכים של לפני השריפה, תוך כדי השריפה ולאחר השריפה. יש הבדל יסודי עמוק מאוד בין שריפות ענק לבין שריפות אחרות, אנו דנים במקרה מאוד קיצוני וחריג במדינת ישראל אך לא חריג בעולם".

נתניהו הבהיר, "אנו דנים בהיערכות מדינת ישראל לשריפות ענק, ההיערכות הזו היא תנאי הכרחי שבלעדיו שום דבר לא יעזור, לתנאי הזה יש מילה אחת – מטוסים. ללא מטוסים אין אפשרות לטפל בשריפות ענק כאלו. ההבחנה היסודית הזו היתה חסרה במערכות כיבוי האש בארץ. גם אני לא הייתי מודע לזה".

בני המשפחות השכולות תקפו את ראש הממשלה במהלך דבריו בטענה כי אינו מתייחס לכשלים שהובילו לאסון. זאת לאחר שחזר שוב ושוב והזכיר את מטוסי הכיבוי שנרכשו על ידי המדינה לאחר האסון. יו"ר הועדה, ח"כ אורי אריאל, קרא לסדרנים לא להוציא אף אחד מבני המשפחות השכולות מהדיון.

נזכיר כי גורמים בלשכת יו"ר הוועדה לביקורת המדינה מחו על החלטת משרד רה"מ לסגור את הדיון לציבור ושקלו האפשרות לבטל את הישיבה. גם מבקר המדינה השופט בדימוס יוסף שפירא מתח ביקורת והודיע כי ייעדר מהדיון במידה וייסגר לתקשורת והבהיר כי אין זה ראוי לקיים דיון על דו"ח ביקורת אצל המבוקר.