יעקב נאמן
יעקב נאמןישי קרוב

עו"ד ד"ר חיים כ"ץ, העוסק בתחומי צוואות, ירושות ומשפחה, פנה לאחרונה לשר המשפטים, פרופ' יעקב נאמן, בבקשה לפעול לקידום הרפורמה בחוק הירושה.

על שולחן הכנסת מונחות קרוב ל-50! הצעות לתיקונים בוערים לחוק הירושה.

במכתבו מציין ד"ר כ"ץ כי כמי שעוסק במשך יותר מ-25 שנה בנושאי משפחה, צוואות וירושות בתחומים הללו אני סבור שיש להתאים את חוק הירושה להתפתחויות הטכנולוגיות של ימינו. אחת הסוגיות המרכזיות שנדרשת בה רפורמה הינה סוגיית ההפריה החוץ – גופית.  ההתפתחות הטכנולוגית של הפריה חוץ גופית, ובכלל זה הקפאת תאי זרע וביצית  לפרקי זמן ארוכים, עדין לא קיבלה ביטוי בדיני הירושה בישראל, למרות השימוש ההולך וגובר בטכנולוגיה זו בעולם המערבי.

באוגוסט 2004 הניחה ח"כ לשעבר גילה פינקלשטיין הצעת חוק על שולחן הכנסת ולפיה כל מי שנולד באמצעות הפריה, תוך 660 יום לאחר מות המוריש, דינו כדין מי שהיה בחיים בזמן מותו של המוריש. הצעת חוק זו טרם התקבלה. כיום חוק הירושה קובע טווח של 300 ימים בלבד לאחר מות המוריש.

ד"ר כ"ץ מציין במכתבו כי ישנם עוד תחומים רבים שבהם נדרשת רפורמה. למשל, על פי החוק כיום יכולים לרשת את בן הזוג הנרצח קרובי הרוצח, מכיוון שהאחרון הולך לעולמו לאחר מות קורבנו. בשנת 2004 הונחה על שולחן הכנסת הצעת חוק שנועדה לתקן את העיוות ומוסיפה לרשימת הפסולים לרשת גם אדם אשר "גרם במתכוון  למותו של בן זוגו והתאבד בטרם הורשע בגין המעשה". תיקון זה עדיין לא התקבל. בנוסף, יצויין כי מונחות על שולחן הכנסת קרוב ל-50! הצעות לתיקונים בוערים לחוק הירושה. הצעות אלה מונחות על שולחן הכנסת כאבן שאין לה הופכין. ד"ר כ"ץ מסיים את מכתבו: השאלה היא מה אמורים לעשות אזרחי ישראל בכדי לקדם את הרפורמה הנדרשת לחוק הירושה?.

ד"ר חיים כ"ץ, בן 58, תושב ירושלים - עוסק מזה יותר מ-25 שנה בנושאי משפחה, צוואות וירושות. ד"ר כ"ץ מכהן כיו"ר המרכז העולמי של בני ברית. הוא כיהן בעבר כחבר הוועדה הארצית לענייני משפחה של לשכת עורכי הדין וקונסול כבוד של ניקרגואה בארץ. מרצה בארץ ובחו"ל בענייני ירושה ומשפחה. הוא משמש בהתנדבות כיו"ר המרכז העולמי של בני ברית בישראל. כמו כן, כיו"ר ה- International Commission for Jewish Legal Affairs אשר הוקמה יחד עם שר המשפטים לשעבר של קנדה, ארווינג קוטלר ובני ברית.