מחר חוזרים לכיתה. אילוסטרציה
מחר חוזרים לכיתה. אילוסטרציהפלאש 90

לקראת פתיחת שנת הלימודים, מומחי מרכז שניידר לרפואת ילדים מקבוצת הכללית יוצאים בהמלצות כיצד לסגל את הילדים למעבר לסדר יום חדש, כיצד להדריך אותם לבטיחות בדרכים ואיזה מזון מומלץ לקחת לבית הספר.

דגנית בן-ניסן, פסיכולוגית ראשית במכון להתפתחות ולשיקום הילד במרכז שניידר לרפואת ילדים, מציינת כי בחופשת הקיץ, ילדים רבים משנים את הרגלי השגרה ואת סדר היום, רבים הולכים לישון מאוחר וקמים מאוחר. בימים החופש האחרונים, כדאי לסגל את הילד בהדרגה לשעות השינה הרגילות. בנוסף, ההכנות והסידורים לקראת בית הספר, קניית הציוד והכנת הילקוט, מסייעים לתהליך העיבוד והפרידה מהחופש וההכנה ללימודים ומכינים את הילד נפשית לחזרה לבית הספר. מומלץ לעשות את ההכנות לבית הספר במשותף, כחלק מתהליך סיום החופש והחזרה ללימודים.

פרופ' יחזקאל ויסמן, מנהל היחידה לרפואה דחופה במרכז שניידר לרפואת ילדים, מציין כי ילדים רבים נפגעים בדרך לבית הספר ובחזרה ממנו. על כן, יש להקפיד ללוות ילדים עד גיל 9 בעת חציית כביש ולוודא כי הילדים עוצרים על שפת המדרכה, מסתכלים לכל הכיוונים בעת החצייה, ורק אז חוצים את הכביש. כמו כן, יש להדריך את הילד שלא לחצות כביש בין מכוניות חונות או מאחורי אוטובוסים ולא לשחק משחקי כדור ליד כביש. חשוב לודא שמשקל הילקוט לא יהיה כבד ולא יעלה על 15% ממשקל גופו של הילד, ובשבועות הראשונים ללימודים, להקפיד במיוחד על הגנה מפני השמש ושתיה מרובה בכדי למנוע התייבשות.

דפנה זיו בוסאני, דיאטנית ביחידה לתזונה ולדיאטה במרכז שניידר לרפואת ילדים, ממליצה להיערך גם בנושא תזונה לקראת החזרה לבית הספר ומציגה שורת המלצות:

· ארוחת הבוקר היא ארוחה חשובה וחיונית לילדים, המשפרת את יכולת הריכוז ומאפשרת ערנות רבה יותר במהלך יום הלימודים. לארוחת הבוקר מומלץ לאכול כריך או קערית של  דגני בוקר ללא סוכר בתוספת חלב. במידה וממהרים, ניתן לקחת לדרך שקית עם פרי חתוך ויוגרט. דרך נוספת להקל  על הארגון בבוקר היא שתיית משקה בוקר .

· מומלץ להרגיל את הילדים לארוחת בוקר או ארוחת עשר שהוכנו בבית מאשר להרגילם לקנות ארוחות אלה.

· כדאי מאד להכין עם הילד "מערכת כריכים" לכל ימות השבוע, שעל פיה יקבע איזה כריך יאכל הילד בבית הספר בכל יום. כדאי להחליט על פעם אחת בשבוע בה יהיה ממרח מתוק כמו שוקולד, ריבה או ממרח חלבה, ובשאר ימי השבוע מומלץ להשתמש בכריכים המכילים: גבינה  צהובה לייט, גבינה לבנה, קוטג' או חומוס.

· רצוי להרגיל את הילד לקחת ירק או פרי לצד הכריך, את הירקות ניתן לחתוך ולשים בקופסא נפרדת או להניח את הירקות בתוך מעטפת של עלה חסה, כך הכריך לא יירטב מהירקות.

· כדאי להקפיד על שתיית מים במהלך יום הלימודים. השתייה חשובה מאד, חלק נכבד מגופנו (למעלה מחצי) הוא מים. המים מרווים יותר, בריאים לשיניים ותורמים לערנות הילדים.

· מומלץ מאד לאכול ליד השולחן את ארוחת הצהריים ולא מול הטלוויזיה. חשוב שיהיה בארוחה מרכיב חלבוני כמו קציצות, שניצל, קציצת דג או תחליף בשר מסויה (המלצת משרד הבריאות לא יותר משלוש מנות בשבוע). לילדים שמעדיפים תחליף צמחוני, מומלץ לשלב קטניות כגון: חומוס, שעועית, עדשים ופול, יחד עם דגנים כמו אורז ותירס. כמו כן, רצוי לשלב קינואה כחלק מהדגנים אותם צורכים. חשוב לציין כי שניצל תירס אינו מהוה תחליף למנה חלבונית וכי יש  לשלב ירקות מבושלים או סלט ירקות ותוספת פחמימות: פסטה או תפוח אדמה.

· במסגרת החוגים שאחרי שעות בית הספר, רצוי לשלב חוג ספורט כמו כדורסל או התעמלות. פעילות גופנית חשובה הן מההיבט הבריאותי והן מבחינת הביטחון העצמי של הילד והעלאת תחושת המסוגלות שלו.