לא לנטוש מחלקות. ליצמן
לא לנטוש מחלקות. ליצמןפלאש 90

היום (שישי) צפויה המדינה להשיב לעתירה שהוגשה נגד קיומה של התערוכה "בודיז", שמציגה גופות אדם שעברו הליך שימור בתנועות ובמצבים שונים. התערוכה מוצגת כעת במתחם התחנה בתל אביב ותינעל בסוף אוגוסט.

ליועץ המשפטי ויינשטיין נמסר כי הגופות המוצגות בתערוכה הן גופות של אסירים סיניים שהוצאו להורג וגופותיהם נמכרו ללא הסכמת בני משפחותיהם.

עוד קודם לתשובת המדינה שוגר אמש (חמישי) לסגן שר הבריאות, ח"כ הרב יעקב ליצמן, ולראש הממשלה נתניהו, מכתבם של רבנים בכירים הטוענים כי החוק הישראלי מחייב לקבור את הגופות המוצגות בתערוכה.

הרבנים החתומים על המכתב הם הרב דב ליאור, הרב אורי שרקי והרב אליקים לבנון. במכתבם הם כותבים לנתניהו וליצמן: "כמדינה יהודית האמונה על כבוד האדם אנו מתפלאים כיצד מיצג מתועב מסוג זה  נכנס בשערי מדינת ישראל. בעוד בצרפת סגרו את התערוכה בצו בית משפט. יחד עם זאת מרגע שמיצג זה נכנס לארץ אין אנו יכולים לפטור את עצמנו מהחובה המוסרית והערכית לכבד את צלם הא-לוקים של המתים ולהביאם לקבורה בהקדם האפשרי כמו שמחייבת ההלכה היהודית שאוסרת להלין את המת וכמו שמורה החוק בישראל".

עוד כותבים הרבנים במכתבם כי "היות וזהות המתים והנסיבות בהם הם הפכו להיות מוצגים בתערוכה למטרות רווח אינם ידועות ו"אוצרי התערוכה" אינם חושפים מידע זה יש לחשוש שמתן ההיתר להצגת "תערוכה" זו הופכת את מדינת ישראל להיות שותפה לפשע של ניצול גופות אדם למטרות רווח. אנו דורשים ממכם לשמור על החוק ולפעול באופן מידי לקבורת הגופות".

את מכתבם של הרבנים פותח המשפט "החוק בישראל קובע כי חובה להביא כל מת לקבורה. קביעה זו מתבססת על החוק המחייב קבורת נפטר התוך זמן קצוב. לשון החוק היא ש"אין קוברים מת לפני עבור שלוש שעות משעת פטירתו, ולא אחרי עבור ארבעים ושמונה שעות לאחר פטירתו, אלא אם התיר רופא ממשלתי במפורש קבורה מאוחרת יותר". על גופות שהועברו לבית ספר לרפואה קובע החוק כי אלה תיקברנה "לא יאוחר משנה מהיום שבו נתקבלה הגוייה בבית הספר לרפואה".

האחריות לביצוע החוק מוטלת על שר הבריאות, ע"פ לשון החוק: "שר הבריאות ממונה על ביצוע חוק זה והוא רשאי להתקין תקנות בכל הנוגע לביצועו". נזכיר כי שר הבריאות באופן רשמי הוא ראש הממשלה נתניהו, אחד מנמעני המכתב.

נזכיר כי העתירה עליה אמורה המדינה להשיב היום עוסקת בסוגית ביזוי כבוד האדם שבהצגת התערוכה, ואולם פנייתם של הרבנים מתמקדת בחוק הישראלי המחייב לכאורה את סגירת התערוכה באופן מיידי וקבורת הנפטרים המוצגים בה.