בנימין נתניהו
בנימין נתניהוצילום: פלאש 90

ראש הממשלה בנימין נתניהו פתח את ישיבת הממשלה בדברי פרידה מהשר להגנת העורף, מתן וילנאי, אשר מונה לשגריר בסין.

"אני מבקש בשם הממשלה להיפרד מהשר להגנת העורף השר וילנאי. אני רוצה להודות לך מתן על תרומה של שנות חייך הבוגרות למדינת ישראל וביטחון ישראל, מתפקיד טוראי ועד דרגת אלוף ואחר כך במסגרת הממשלה ותפקידך הנוכחי", פתח נתניהו.

"הכרתי אותך כאדם ערכי, פטריוט ישראלי אמיתי ובעל זכויות כלוחם. אתה תמשיך לתרום לקשר שלנו עם סין, זהו קשר חשוב מאוד עם משמעות כלכלית ובינלאומית מכרעת", הוסיף נתניהו.

לדבריו, "מי כמוך יודע שבמשך עשרות שנים ממשלות ישראל לא השקיעו מספיק להגנת העורף. עידן הטילים התחיל ב-1991, מלחמת המפרץ, יש אומרים שהתחיל אפילו קודם לכן. אני חושב שיש שינוי גדול מאוד בתקופת הממשלה שלנו. הקמנו משרד נבדל לטפל בנושא הזה. שנית, אתה ואני והשרים הנוגעים בדבר מקיימים ישיבות דו שבועיות יחד עם היועץ לביטחון לאומי, ועוקבים צעד אחר צעד אחרי צעדי השדרוג ההכרחיים להגנת העורף. אנו משקיעים מיליארדים בהגנת העורף; בכיפות ברזל, מערכות החץ, מערכות אחרות שמפותחות. אנחנו משקיעים הרבה מאוד כסף בהגנת מתקנים, מוסדות, בתים. אנחנו מתרגלים תרגילי מוכנות לתרחישים שונים בהגנת העורף, תרגיל כזה מתבצע גם היום".

נתניהו ציין עוד, כי "אנחנו משדרגים שדרוג יסודי מאוד את מערכות ההתרעה שלנו, שבהם ישראל היא מהמפותחות בעולם ועושים עוד דברים שלא אפרט אותם כאן. ועל כן אני רוצה לומר לך בדברי פרידה שאני מלא הערכה לך מתן על העבודה החשובה שעשית בתחום הזה כמו גם בתחומים אחרים. אבל אתה משאיר הרבה עבודה למי שיחליף אותך ואני מתכוון למנות מחליף בימים הקרובים משום שאני מייחס חשיבות רבה לתפקיד ורוצה שיהיה רצף ולא נתק בטיפול בתחום החשוב הזה".

נתניהו התייחס ברמז גם לדיון הציבורי סביב תקיפה באיראן, "יש שיפור משמעותי ביכולותינו בהגנת העורף, גם בכיפות ברזל, גם בחץ, גם במיגון ובמקלוט, וגם בהתרעה וגם בתחומים אחרים. אי אפשר לומר שאין בעיות בתחום הזה כי תמיד ישנן, אבל כל האיומים שמכוונים היום נגד העורף הישראלי מתגמדים מול איום אחר, שונה בהיקפו, שונה במהותו, ולכן אני חוזר ואומר, שאסור שלאיראן יהיה נשק גרעיני".

בהקשר זה ציין נתניהו, כי "שוחחתי עם מזכ"ל האו"ם בסוף השבוע. לפי הידיעות שהגיעו אליי, מזכ"ל האו"ם מתכוון לנסוע לוועידה של המדינות הבלתי מזדהות שמתקיימת בטהרן. אמרתי לו שעם כל הכוונות הטובות שלו, אסור לו לתת לגיטימציה למשטר שמפיץ אנטישמיות זוועתית, שלא ראינו כמוה עשרות שנים, בעצם מאז מלחמת העולם השנייה, ושמשטר שמצהיר על כוונתו להשמיד את מדינת ישראל מפר את כל החלטות האו"ם, לא רק כלפי תכנית הגרעין שלו, אלא בכלל לגבי האמנה נגד ג'נוסייד, נגד רצח עם. אמרתי לו שמקומו לא בטהרן. הוא לא נתן לי להבין שהוא ישנה את תכניתו, אבל אנחנו נמשיך ללחוץ, ואני חושב שאנחנו גם נמשיך להבהיר את האבסורד שנותנים לגיטימציה מטעם האו"ם למדינה שבעצם מפרה את כל כללי האו"ם ומכוונת להשמיד מדינה חברה באו"ם. אני חושב שהמאמץ הזה הוא ראוי וחשוב בצד שאר המאמצים שאנחנו עושים בתחום הזה".