על מה הסערה?

המפקח הארצי על המוהלים מטעם הרבנות הראשית וחבר הועדה הבין משרדית של משרד הבריאות והדתות לפיקוח על המוהלים, הרב חיים משה ויסברג, מתייחס בראיון לערוץ 7 ל'סערת מציצת הדם' של המוהלים בבריתות.

"אני לא מבין על מה הסערה", אומר הרב ויסברג, "המילה היא אחת המצוות העתיקות שבתורה ורוב עם ישראל מקיים אותה בשמחה ועניין המציצה היא הלכה למשה מסיני".

"אנחנו בוועדה בפיקוח על המוהלים ישבנו הרבה שעות עם המון מהמומחים ועם גדולי הרבנים וקיבלנו הנחיות מתי כן ומתי לא. הגענו למסקנה שאין שום סיבה לאסור את המציצה בפה, צריך להבין שמתוך 300 אלף בריתות היו שישה מיקרים וגם אלה לא בטוח שבאו מהמוהל".

הרב ויסברג סיפר כי הרבנות הראשית לא פוסלת מציצה בכלי ולכן על המוהלים לידע את ההורים ולומר להם שיש סיכון מזערי ביותר, "ואם אבא יחליט שהוא רוצה בכלי אני ושאר המוהלים מכבדים את רצונו".

"אני שומע כל מיני אנשים שאומרים 'טובת הילד'. בשבועות האחרונים מתו מספר ילדים מטביעה בבריכה לא ראיתי שכל אלה שדואגים לטובת הילד רוצים לסגור את הברכות במדינת ישראל!". הוא הוסיף כי "גם כל אלה שעושים עגילים באוזניים לילדים שלהם עד גיל 18 לא שואלים אז איפה טובת הילד ברור שיש הרבה יותר זיהומים בעגילים באוזניים מאשר מציצות בפה".

"הרבנות הראשית לא פסלה את הכלי ובשני המקרים המילה כשרה אבל מי שרוצה לא לשנות מדרך אבותיו יש לאפשר לו מציצת הדם בפה. אם מסתכלים על זה כמצווה וכך צריך לעשות זאת, אני לא רואה שום סיבה מוצדקת לאסור מציצה בפה - לא מבחינה סטיסטיית ולא מבחינה הגיונית. אני לא מבין על מה המהומה הגדולה הזאת?".

הרב ויסברג, מוותיקי המוהלים בירושלים ונצר לשושלת מוהלים מכובדת וידועה, מצטט ממאמרו של הרב פרופ' אברהם שטרנברג מבית החולים שערי צדק בירושלים שקובע כי לאור הידוע היום אין מקום לבטל את מציצת הדם והיא חלק אינטגרלי מקיום מצוות המילה, "לאור ההוכחות המדעיות שהגיעו לידי ישנה הסתברות נמוכה להידבקות בנגיף ההרפס".