נר זיכרון
נר זיכרוןצילום: פלאש 90

אבל כבד ירד הלילה על קהילת יהודי מרוקו בארץ ובעולם עם היוודע דבר פטירתו של גדול רבני מרוקו הרב אברהם אלמליח שנפטר הלילה בגיל תשעים בירושלים.

הרב דוד תורג'מן, ראש ישיבת ההסדר בדימונה ואחד מתלמידיו של הרב אלמליח, מספר לערוץ 7 על העילוי ממרוקו שמצודתו היתה פרוסה על פני כל העולם. "הרב עלה ממרוקו לפני חמישים וחמש שנה, במרוקו הוא כבר שימש כדיין בבית הדין של רבי מחלוף אבוחצירא. הוא למד תורה בעניות גדולה ואף שימש תקופה כמלמד תינוקות. אחרי עלייתו ארצה הוא הגיע לדימונה, שהיתה אז מעברה קטנה בדרום והתחיל לשמש בתפקידי רבנות. בשנות התשעים הוא מונה לדיין ואב"ד בבאר שבע. לאחר מכן חבר בית הדין הגדול ומנהל בתי הדין הרבניים".

הרב תורג'מן מספר שהרב אלמליח היה מיודד עם כל פוסקי הדור, "הספרים ההלכתיים שלו זכו להסכמת הרב משה פיינשטיין. הוא היה חבר מאוד גדול של הרב גורן ואת המינוי למנהל בתי הדין הוא קיבל מהרב מרדכי אליהו. ידידות רבה שררה בינו לבין הבבא חאקי והרב עובדיה יוסף שיבדל לחיים טובים וארוכים. כיו"ר הועדה למינוי הרבנים הראשיים, הוא  זכה להכריז על הרבנים הראשיים החדשים, הרב עמאר והרב מצגר".

הרב תורג'מן מציין שמכל העולם נשלחו אליו שאלות קשות והוא אף יצא למשימות הלכתיות בכל מיני פינות נידחות, "הוא היה דיין מבריק ובתקופת הרב אליהו כרב ראשי הוא נשלח על ידו להסדיר גיטין ולפתור בעיות סבוכות בדרום אמריקה, אמריקה וצרפת. הרב אליהו אהב את הפסיקה החדה שלו והירידה לעומק. כל מי שכתב ספר הלך אליו לקבל ברכה והסכמה, ולפני סוכות היו שולחים אליו ממרוקו דרך צרפת אתרוגים לבדיקה. אני זוכר ערב  פסח אחד שהרב אליהו הופיע אצלו בבית בגלל התלבטות בהלכה הוא הביא את השואל אליו ושניהם כיוונו לאותה תשובה. הרב אלמליח היה רב ציוני מובהק, שהיה ידוע באהבתו למדינה ולארץ ישראל, ובניו שרתו כקצינים בכירים בצבא".

לדבריו, הרב אלמליח היה איש שלום ששמר על צניעות בכל חייו, "הוא מעולם לא הלך עם מעיל ארוך כדרכם של רבנים, כי הוא לא רצה לבלוט. כרבה של דימונה הוא הקפיד תמיד שיהיו יחסי שלום בין כל המפלגות בעירייה. כששאלתי אותו לפני כמה שבועות האם הוא למד קבלה, הוא דחף אותי ביד ואמר לי שיש דברים שלא מדברים עליהם. הרמב"ם היה נר לרגליו והוא סיפר לנו שכשהוא היה בן 14 הוא כבר נבחן על מורה נבוכים. ספרי החידושים שלו על הש"ס "בתוך עמי" זכו להסכמתו של גדול הדור הרב משה פיינשטיין".

הלוויתו של הרב אלמליח תצא אחר הצהריים בשעה ארבע וחצי מרחוב הקבלן בשכונת הר נוף לכיוון הר המנוחות בירושלים.