דורש. ליצמן
דורש. ליצמןפלאש 90

סגן שר הבריאות, ח"כ הרב יעקב ליצמן, משגר גם הוא מכתב ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד יהודה ויינשטיין, ובו הוא דורש לסגור את תערוכת 'בודיז' שבתל אביב ולקבור את הגופות המוצגות בה, בהתאם לחוק המחייב זאת.

דרישתו של סגן השר מגיעה ימים אחדים לאחר פניית רבנים בכירים אליו ואל שר הבריאות בפועל, רה"מ נתניהו, ובה ביקשו לקבור את הגופות כמתחייב בחוק הישראלי – קבורת נפטר בתוך פרק זמן שהוגדר בחוק.

סגן השר ליצמן מציין במכתבו לויינשטיין כי מעבר לקושי המוסרי והיהודי בקיומה של תערוכה שכזו יש לתבוע את סגירתה של התערוכה על פי פקודת הבריאות שבחוק.על פי הפקודה "אין קוברים מת לפני עבור שלוש שעות משעת פטירתו, ולא אחרי עבור ארבעים ושמונה שעות לאחר פטירתו, אלא אם התיר רופא ממשלתי במפורש קבורה מאוחרת יותר".

ליצמן קובע במכתבו ליועמ"ש כי למארגני התערוכה אין היתר שכזה מרופא ומשום כך "אודה אם תנחה את מארגני התצוגה כי עליהם לקבור את הגופות באופן מיידי".

כאמור, דבריו אלה של ליצמן מגיעים זמן קצר לאחר מכתב ששיגרו אליו הרב דב ליאור, הרב אורי שרקי והרב אליקים לבנון. במכתבם ששוגר גם לרה"מ נתניהו נכתב כי "כמדינה יהודית האמונה על כבוד האדם אנו מתפלאים כיצד מיצג מתועב מסוג זה  נכנס בשערי מדינת ישראל. בעוד בצרפת סגרו את התערוכה בצו בית משפט. יחד עם זאת מרגע שמיצג זה נכנס לארץ אין אנו יכולים לפטור את עצמנו מהחובה המוסרית והערכית לכבד את צלם הא-לוקים של המתים ולהביאם לקבורה בהקדם האפשרי כמו שמחייבת ההלכה היהודית שאוסרת להלין את המת וכמו שמורה החוק בישראל".

מכתבם זה של הרבנים התמקד בסוגיית החוק הישראלי האוסר השארת גופות ללא קבורה. "החוק בישראל קובע כי חובה להביא כל מת לקבורה. קביעה זו מתבססת על החוק המחייב קבורת נפטר התוך זמן קצוב. לשון החוק היא ש"אין קוברים מת לפני עבור שלוש שעות משעת פטירתו, ולא אחרי עבור ארבעים ושמונה שעות לאחר פטירתו, אלא אם התיר רופא ממשלתי במפורש קבורה מאוחרת יותר". על גופות שהועברו לבית ספר לרפואה קובע החוק כי אלה תיקברנה "לא יאוחר משנה מהיום שבו נתקבלה הגווייה בבית הספר לרפואה", כתבו הרבנים לליצמן ונתניהו.

יצוין כי על פי החוק האחריות לביצוע החוק מוטלת על שר הבריאות. זאת ע"פ לשון החוק: "שר הבריאות ממונה על ביצוע חוק זה והוא רשאי להתקין תקנות בכל הנוגע לביצועו". לנוכח חובה זו מצא סגן השר ליצמן את עצמו כמחויב לפעול לסגירת התערוכה.

באשר למקורן של הגופות נזכיר כי ליועץ המשפטי ויינשטיין נמסר כי הגופות המוצגות בתערוכה הן גופות של אסירים סיניים שהוצאו להורג וגופותיהם נמכרו ללא הסכמת בני משפחותיהם.