"בדיר יאסין 'המצאנו' את העם הפלשתיני"

ד"ר מילשטיין: עלילת הדם שהופצה נגד הימין בדיר יאסין יצרה אתוס ערבי שהפך את ערביי ארץ ישראל לעם הפלשתיני שקודם לכן לא היה קיים.

שמעון כהן , א' באלול תשע"ב

דגל פלסטין
דגל פלסטין
צילום: פלאש 90

בספרו החדש ('לידת האומה הפלשתינית' – באנגלית) מנתח ההיסטוריון ד"ר אורי מילשטיין את סוגיית לידתו של העם הפלשתיני, העם שראש ממשלת ישראל בעבר, גולדה מאיר, קבעה כי אינו קיים כלל. אז איך קרה שכיום הוא לא רק קיים אלא בועט ומאיים לא מעט? לטעמו של מילשטיין למדינת ישראל חלק ניכר באחריות לכך.

בראשית דבריו מדגיש מילשטיין כי עם אינו דבר שניתן לראות ובהתאם לקבוע שאכן מדובר בעם, אלא מדובר בישות התלויה בהגדרה, ויש לקבוע מהי ההגדרה ההופכת קבוצת אנשים לעם. הוא מזכיר בדבריו תיאוריות קדומות שניסו להגדיר קבוצת אנשים כעם במידה ויש להם תרבות אחת, לשון אחת והיסטוריה אחת, אך הוא מזכיר כי מאפייני תרבות ולשון כוללים לא פעם עמים רבים תחתיהם.

לטעמו של מילשטיין ההגדרה הנכונה להגדרת עם היא היותו בין השאר נכון להילחם למען המיתוסים המלכדים אותו. בהקשר זה הוא מזכיר כמיתוסים יהודיים מרכזיים את אברהם אבינו וברית בין הבתרים ומשה רבנו ומעמד הר סיני.

לדבריו של מילשטיין היעדר נכונות להקרבה ומלחמה כנגד מי שניסה לבטל את המיתוסים והאתוסים של המואבים, העמונים, העמלקים ושאר עממי העבר, היא שהובילה להיעלמותם מבימת ההיסטורית.

באשר לפלשתינים, שבהם עוסק ספרו החדש, מציין ד"ר מילשטיין כי הם, "או אלה שקוראים לעצמם פלשתינים", כלשונו, כינו את עצמם ערביי ארץ ישראל המשויכים לסוריה, מצרים או ירדן וכחלק מהאומה הערבית הגדולה, אך לא הגדירו את עצמם כפלשתינים.

מי שניסה לייצר מהפלשתינים אומה היה המופתי חאג' אמין אל חוסייני, אך במבחנה הראשון כשלה אומה חדשה זו כאשר נאלצה להתגייס ולהילחם על שלה בעת הקמת המדינה היהודית. מילשטיין מזכיר כי אל מול 5000 המתגייסים היהודים עמדו 300 ערבים בלבד, מספר היכול להפעיל טרור, אך לא צבא המסוגל להיאבק למען עמו.

המשמעות היא, לדברי מילשטיין, שעד קום המדינה לא היה עם ממשי אותו ניתן להגדיר כפלשתיני, והפעם הראשונה שבה נוצר מיתוס סביבו התלכדו ערביי ארץ ישראל היה מיתוס הנכבה, ולמעשה עיקרו של מיתוס זה הוא סיפור דיר יאסין. לדבריו העיסוק הרב וההתמקדות באירוע דיר יאסין מלמד על היות הפרשה ההיא מרכז משמעותי ביותר בבניית המיתוס הפלשתיני שהפך את העם הערבי בארץ ישראל לעם.

הבעיה העיקרית של מיתוס זה שהוא לא היה ולא נברא, וכל אותו סיפור על טבח שביצעו אנשי אצ"ל בתושבי הכפר דיר יאסין לא נועד אלא להכפיש את הימין בישראל ולנטרל אותו מהסיכוי להגיע להגה השלטון. עלילת הדם הזו תפסה תאוצה והובילה לבריחתם של הערבים מכפריהם, עובדה שיצרה את סוגיית הפליטים.

מילשטיין מודע היטב לקושי לקבל את התזה שלו, ומשום כך הוא מזכיר שגם את חיזבאללה הקימה ישראל וכך גם את החמאס מתוך אמונה שינטרל את הפתח'. לדבריו יש לזכור שמהלך עלילת דיר יאסין לא נועד מלכתחילה לייצר מתוך אתוס פלשתיני, אך השתלשלות המאורעות הובילה לידי כך.

בהקשר זה הוא מזכיר שלהנהגה הישראלית, ובראשה בן גוריון, היה נוח להפיץ את עלית דיר יאסין בכדי להפיל מורא בקרב ערביי הארץ, ולמנוע התקוממות בואדי עארה, כפי שהגדיר זאת בן גוריון עצמו, אך כאמור ההיסטוריה הובילה לסדר יום אחר, סדר יום של יצירת עם פלשתיני עם אתוס עליו הוא מוכן להיאבק ולהילחם.