פרופ' ישראל אומן
פרופ' ישראל אומןצילום: פלאש 90

מנהל החינוך בעיריית ירושלים פותח בשנת הלימודים הקרובה מקצוע לימוד חדש בתחום "תורת המשחקים" בשיתוף ובהובלה של מרכז המעבדות למדעים ע"ש בלמונטה בקמפוס גבעת רם של האוניברסיטה העברית והמרכז לחקר הרציונאליות באוניברסיטה, בהובלתו ובתמיכתו של זוכה פרס נובל בתחום תורת המשחקים, פרופ' ישראל אומן.

מדובר בפיילוט ראשון מסוגו בארץ שאושר על ידי משרד החינוך וייפתח השנה רק בירושלים עבור תלמידי תיכון (יא'-יב') מצטיינים. בשלב זה המקצוע יופיע כמקצוע פנימי בתעודת הבגרות ולא ייכלל בחישוב ממוצע הציונים, כאשר בטווח הארוך המטרה היא שהתכנית תתרחב לבתי ספר בערים נוספות בארץ ותיכנס כמקצוע בגרות לבחירה.

פרופ' ישראל אומן, חתן פרס נובל לכלכלה לשנת 2005 בתחום תורת המשחקים, מתרגש מהמהלך ומציין "מדובר במקצוע חשוב מאין כמותו שיחייב את התלמידים לחשוב. אני מאוד מתרגש מהבשלת החזון דווקא בבירה ומקווה שהוא יתממש, יתרחב לבתי ספר נוספים בארץ ויצליח בהמשך להיכנס כמקצוע בחירה לבגרות".

ראש העירייה, ניר ברקת, מציין כי "עיריית ירושלים פועלת באופן מתמיד לפיתוח מערכת החינוך בעיר ולקידום ערכים של מצוינות וסקרנות. אנחנו גאים להכניס את תחום תורת המשחקים לראשונה בארץ למערכת החינוך, כאשר הצלחנו לגייס את הטוב בעולם זוכה פרס נובל, פרופ' ישראל אומן".    

את התכנית תוביל ד"ר עין-יה גורה מהמרכז לחקר הרציונאליות של האוניברסיטה העברית, כאשר תכנית הלימודים תתבסס על ספרה ותכלול פרקים מתורת המשחקים: האם הצבעת רוב נותנת מענה טוב בכל מצב של בחירה חברתית? מדידת כוח פוליטי מול כוח אלקטוראלי, משחקי אסטרטגיה דוגמת דילמת האסיר, סוגיות רציונאליות ואמוציונאליות בתהליכי קבלת החלטות ופתרונם של אומן ומשלר לטקסט מן התלמוד באמצעות כלים מתורת המשחקים. 

נזכיר ונציין כי תורת המשחקים הינה תורה מתמטית המספקת מודלים פורמאליים לניתוח מצבי קונפליקט או שיתוף פעולה בין שחקנים. השחקנים יכולים להיות אנשים פרטיים, חברות כלכליות, מפלגות, מדינות או מינים. תורת המשחקים ישימה בתחומים רבים: כלכלה, מנהל עסקים, מתמטיקה, מדעי-המחשב, סוציולוגיה, פסיכולוגיה, משפטים, ביולוגיה, יחסים-בינלאומיים, מדעי-המדינה.

הלימודים בכיתת תורת המשחקים יתקיימו במסגרת תכנית המגמות העל אזוריות, אשר מאפשרות לתלמידים ללמוד מקצועות ייחודיים שאינם נלמדים בבתי הספר, בהתאם לתחומי עניין. כיום לומדים במגמות העל-אזוריות כ-1000 תלמידים מהעיר ירושלים, כאשר  מינהל החינוך בעיריית ירושלים ממשיך לפעול באופן מתמיד לשיפור התכנית ולהכנסת מגמות חדשות, תוך בדיקת פוטנציאל לשיתוף פעולה עם גופים נוספים בעיר ירושלים.