צפוי להיות הנפגע העיקרי? אשכנזי
צפוי להיות הנפגע העיקרי? אשכנזיפלאש 90

הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי התבטא בנושא הגרעין האירני ואמר כי הפצצה האירנית עדיין רחוקה - ועל כן אין לפעול (עדיין) במישור הצבאי נגד הרפובליקה האסלאמית.

תוכן השיחה הגיע לידי הכתב ישי פרידמן מ'מקור ראשון'. הרמטכ"ל לשעבר לא היסס במהלך השיחה לצאת לעתים בקביעות מהותיות, אך היה זהיר בלשונו ולא פעם סייג את דבריו. בפתח דבריו התייחס אשכנזי למהפכות בעולם הערבי, שלדעתו עודנן רחוקות מלהסתיים.

"אין לי ספק שמה שמכונה בטעות 'האביב הערבי' הוא שינוי גדול מאוד. הוא מעצב את המציאות וימשיך לעשות זאת, וישפיע על ישראל ביותר ממובן אחד", קבע אשכנזי. הוא הוסיף כי "ברור לי שזה לא נגמר ושאף אחד אינו מחוסן: תחשבו על ירדן, על ערב הסעודית, על מדינות המפרץ ואולי גם על איראן. אני חושב שזה נובע מהצירוף של הצעירים הזועמים והרעבים הללו, בנוסף למהפכת המידע שבה כבר לא צריך מפלגות ואין לשום משטר שליטה על המידע. אין ספק שמה שהעולם הערבי עובר היום זה משהו יסודי ובסיסי, מסוג הדברים שלא ראינו עד היום. עם זאת, יש כאן גם שאלה גדולה לאן הכול הולך".



רב-אלוף אשכנזי המשיך להתייחס לחוסר היציבות במדינות ערב – במצרים ובסוריה – בעקבות הטלטלות האזוריות, אך הוא גם התבטא בנוגע לגורם המשמעותי הנוסף בזירה – איראן. אמנם הוא נזהר בדבריו, אך גם מבין השורות אפשר היה להבין את הכוונה ולראות לאן נושבת הרוח.



הוא עצמו סבור כי לפחות בזמן הקרוב, חיל האוויר הישראלי לא יעשה את דרכו לכיוון טהרן, קום או כל אתר אחר במדינה השיעית. "אנחנו עדיין לא שם. יש תחושה שמישהו מוריד איזו מזוודה מהמדף ואנחנו עם פצצת גרעין איראנית", קבע אשכנזי, אך גם הסתייג: "נכון, אנחנו עוד לא שם, אבל כנראה בדרך לשם".



גם בנוגע להתמודדות המעשית עם האיום שמגיע מכיוון ארצם של האייתוללות הרמטכ"ל לשעבר הביע את דעתו הנחרצת, אם כי הוא הודה שהוא כלל לא מכיר את הפעולות החשאיות בנושא. "אני חושב גם היום שצריך לערוך מערכה חשאית", הסביר אשכנזי, "כל מה שהוא מתחת לסף המלחמה, לסף המכה. אני קורא כל הזמן בעיתונים על תולעים או על מדענים - ואני לא יודע כלום על זה - אבל צריך להמשיך לעשות זאת. זה אמנם רק קונה לנו זמן, אבל זה חשוב.



"הדבר השני שצריך לעשות זה העיצומים - גם מדיניים ופוליטיים, ובעיקר כלכליים. את שתי אלה צריך לתמוך באסטרטגיה שלישית, של שמירת האופציה הצבאית שהינה אמינה וריאלית, ולקוות שהשילוב שלהן יניא את אירן לא ללכת לפצצה", אמר אשכנזי.



בהמשך דבריו הוא הסביר שהבעיה העיקרית עם איראן היא לא האפשרות לחימושה הגרעיני, אלא העומדים בראשה. "הבעיה עם איראן זה לא הגרעין אלא המשטר. כמה מאות קילומטרים מערבה משם יש מדינה, שבירתה אסלאמבאד, עם ראשי חץ גרעיניים שמגיעים גם לתל-אביב ואף אחד לא עוזב את העיר. הבעיה היא המשטר, ועצם העובדה שאנחנו בסכסוך פעיל איתו. אני מקווה שיום אחד נקום בבוקר ונגלה שהאביב הערבי הגיע גם לטהרן".