האופנוע שהושבת
האופנוע שהושבתמשטרת התנועה

משרד התחבורה והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים גיבשו תוכנית חדשה ללימוד נהיגה על רכב דו- גלגלי.

התוכנית החדשה שאושרה, נועדה לעלות את רמת ההוראה של מורי הנהיגה ולשפר את מיומנות הנהיגה והבטיחות של רוכבי האופנועים בישראל.

התוכנית כוללת בין השאר את העמקת מיומנות הרכיבה של תלמידי הרכב הדו- גלגלי, וכן את שינוי שיטת המבחנים הנהוגה כיום והסמכת מורים ללימוד נהיגה על רכב דו גלגלי.

מדובר בין השאר בהנהגת שיעורי חובה במגרש הדרכה מיוחד לרכב דו- גלגלי וכן שיעורים  בדרכים עירוניות ובינעירוניות, רכיבה בתנאי דרך משתנים כמו לילה, גשם או ערפל, מבחן מעשי חדש (טסט), והכשרה חדשה של מורי הנהיגה.

על פי התוכנית, כרטיס התלמיד החדש יכלול 54 מטרות לימוד מעשיות, במקום 43 כיום. בין המטרות: תרגול פעולות הנדרשות במקרה של סכנה פתאומית, הסתכלות ממוקדת ומרחבית, מיקום בכביש, תפעול נכון של מערכת הבלימה, נסיעה במעגלי תנועה, תכנון מסלולים, תנוחת רכיבה נכונה וזיהוי סימנים המעידים על התפתחות מצב חירום.

התוכנית כוללת כתיבת ספר הוראה למורי הנהיגה ובוחני הרישוי, ראשון מסוגו, המרכז את כל מטרות לימוד הנהיגה. הספר החדש ישמש ככלי עבודה מרכזי למורים ובוחנים. התוכנית קובעת עוד סטנדרטים חדשים של מגרשי התרגול ומגדירה תרגילי מיומנות חדשים לרוכבי הדו- גלגלי, בהתאם לתורת הרכיבה החדשה.

מנכ"ל משרד התחבורה, התשתיות הלאומיות והבטיחות בדרכים עוזי יצחקי ציין כי אגף הרישוי במשרדו יחל בקרוב בהכשרתם של מגרשי הדרכה חדשים, בכל רחבי הארץ, בהתאם לתוכנית שנקבעה. יצחקי הדגיש כי יישום התוכנית יאפשר להדק את הפיקוח והבקרה על הליכי הוצאת רישיון נהיגה לרכב דו- גלגלי.

עוד קובעת התוכנית השתלמויות מעשיות, במתווה החדש לכלל מורי הנהיגה לרכב דו- גלגלי ולבוחני הרישוי. במסגרת הפיילוט שבוצע בחודשים האחרונים נערכו עד כה השתלמויות מקצועיות לכ- 150 מורי נהיגה פעילים  ובוחני רישוי.

השר כץ ציין, כי התוכנית החדשה תאפשר להטמיע תרבות רכיבה בטוחה יותר בקרב רוכבי האופנוע החדשים בישראל ובכך להוריד את מספר הנפגעים בקרב אוכלוסיה פגיעה זאת, "אני משוכנע כי שיתוף פעולה בין כל הגופים יביא להעלאת רמת הוראת הרכיבה בישראל ולהכשרת רוכבי אופנועים מיומנים יותר ובכך יתרום להגברת הבטיחות בכבישים", הוסיף כץ.

מנכ"ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, רון מוסקוביץ אמר, כי רוכבי האופנוע בישראל הם משתמשי דרך פגיעים, ששיעור היפגעותם בתאונות גבוה, בהשוואה לשיעורם היחסי באוכלוסיה, "אני מברך על פעילות הועדה ומאמין כי יש לעשות ככל שניתן במטרה להעניק למורי הנהיגה כלים טובים להוראת הרכיבה כדי שאלה יוכלו להכשיר טוב יותר את הרוכבים בישראל ובכך נוכל לצמצם את מספר הנפגעים בקרב רוכבי אופנוע." אמר מוסקוביץ.

מנתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים עולה כי בשנת 2011 רוכבי הרכב הדו- גלגלי היו מעורבים ב- 11% מהתאונות הקטלניות, בעוד שחלקם במצבת כלי הרכב בישראל עמד על 4% בלבד. עם זאת, מתחילת השנה ועד היום חלה ירידה של 30% במספר ההרוגים בקרב רוכבי האופנוע.