כביש רכב מכונית
כביש רכב מכוניתצילום: פלאש 90

לראשונה בישראל: שול הכביש יהפוך לנתיב תחבורה ציבורית (נת"צ) בלבד.

החל מ-6 בספטמבר 2012, ישמש השול הימני של כביש החוף (כביש מס'2) בקטע שבין מחלף פולג (נתניה דרום) לצומת כפר שמריהו, כנתיב תחבורה לאוטובוסים בלבד.

הכשרת השול בכביש החוף לנתיב תחבורה ציבורית מבוצעת במסגרת התוכנית להכשרת נת"צים נוספים בכבישים בינעירוניים, בכל רחבי הארץ, במטרה לעודד את השימוש בתחבורה הציבורית.

במסגרת ניסוי שעורך משרד התחבורה, באמצעות החברה הלאומית לדרכים יתאפשר לאוטובוסים לנסוע בשול הימני המשודרג של הכביש בין השעות 06:30-09:30 בבוקר. תתכן הרחבה של שעות הנסיעה בנת"צ, בהתאם לעומסי התנועה בכביש. מדובר באחד מקטעי הכביש העמוסים ביותר בישראל.

החברה הלאומית לדרכים הכשירה בחודשים האחרונים את השול הימני של הכביש בין מחלף פולג לצומת כפר שמריהו, כנתיב תחבורה ציבורית. העבודות כללו בין השאר את הרחבת השול, קרצוף וריבוד הכביש לכל אורכו, התקנת מעקות בטיחות גבוהים, סימון מסלולים, שדרוג מדרכות ואבני שפה והתקנת שילוט מיוחד.

השר כץ ציין, כי הכשרת השול הימני בכביש החוף כנת"צ תאפשר לראשונה נסיעה ישירה ומהירה מנתניה ועד הרצליה, במסלול בלעדי של תחבורה ציבורית ובכך לעקוף את הפקקים הארוכים המשתרכים מידי בוקר בדרך לתל אביב.

אורכו של הנת"צ בין מחלף פולג לצומת כפר שמריהו הינו כ- 12 קילומטרים, השר כץ ציין כי בתוך מספר חודשים ימשיך הנת"צ עד מחלף הסירה. בהמשך יוארך עד לצומת גלילות ויחובר לנת"צ הקיים בתל אביב, דרך מרכז השלום ורחוב המסגר, עד לרחוב לה גרדיה.

שר התחבורה מסר, כי הניסוי בכביש החוף ימשך כחצי שנה ובמסגרתו תיבחן השפעת הנת"צ על תנועת כלי הרכב הפרטיים והציבוריים ויבוצעו תצפיות ובדיקות בשלב של לפני הניסוי ובמהלכו.

במשרד התחבורה ובחברה הלאומית לדרכים מעריכים כי הנת"צ יאפשר לקצר את משך הנסיעה של התחבורה הציבורית ב- 20%. כמו כן הוא יאפשר להגדיל את מספר האוטובוסים בשעות העומס ב- 10% לפחות.

השר כץ ציין, כי הפרויקט יופעל על פי מודלים בינלאומיים, מתוך כוונה ליצור מתכונת ישראלית מוצלחת, שתיושם בכבישים נוספים. "החלטנו ליצור עדיפות של ממש לקווי האוטובוסים, בתקווה שקיצור זמני הנסיעה יתרום להגדלת מספר הנוסעים בתחבורה הציבורית. אנו מאמינים כי הצלחת הפרויקט תביא למצב שבו נהגי הרכב הפרטי יבינו כי קיימת חלופה נוחה ומהירה בקטע הכביש." הוסיף כץ.

מנכ"ל החברה הלאומית לדרכים שי ברס, הסביר כי הניסוי מבוצע בתום סדרה ארוכה של בדיקות, תכנון מדויק לניצול רוחב הכביש, ספירות תנועה ומדידת מהירויות בשעות העומס. "יש לנו מדינה קטנה ועלינו לחשוב כל העת על פתרונות יצירתיים. למדנו על מודלים דומים שבוצעו בהולנד בה נעשה שימוש מוצלח בנתיב ובאנגליה, בה הוחלט על פיתרון גורף ושינוי של חתך הכבישים" הוסיף ברס.