משתתפי הכנס בצילום קבוצתי
משתתפי הכנס בצילום קבוצתימשרד החוץ

הכינוס השנתי החשוב והיוקרתי של "מחנה המדע האסייתי" (Asian Science Camp - ASC) שנחשב למפגש המדעי החשוב בעולם לקידום מדענים צעירים מרחבי אסיה והפאסיפיק, החל השבוע בירושלים.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם גיא קיבץ, איש משרד החוץ ממארגני האירוע, הרואה בו הזדמנות למנף את מעמדה של ישראל בפני דור העתיד של קובעי דעת הקהל במדינות אסיה.

יצוין כי הכנס המדובר מתקיים מזה שש שנים ובכל שנה במדינה אסייתית אחרת. מחנה המדע, או "פסגת הגאונות" הוא פרי יוזמתם של מספר חתני פרס נובל למדע ממזרח אסיה ששמו להם למטרה ליצור פלטפורמה לאיתור וקידום דור העתיד של מדעני אסיה, וליצור ביניהם חיבור חוצה גבולות ולאומים באמצעות השפה האוניברסאלית של המדע הבסיסי.

במשרד החוץ רואים בעצם הבאתו של הכנס לירושלים הישג מדיני חשוב, בעיקר לנוכח העובדה שבכנס משתתפות גם מדינות להן אין יחסים דיפלומטיים עם ישראל.

המחנה בישראל, אותו מוביל משרד החוץ בשיתוף פעולה עם האוניברסיטה העברית בירושלים ורשת אורט, מתקיים בירושלים, כשעיקר פעילויותיו יתקיימו בקמפוס אדמונד י' ספרא בגבעת רם באוניברסיטה העברית, והוא יציע למשתתפים בו מנות גדושות של מדע בסיסי בתחומי הפיסיקה, הכימיה, מדעי החיים והמתמטיקה, ממיטב המוחות המדעיים בתחומם בארץ ובעולם.

כמו כן, מספר קיבץ, מתוכנן המחנה להציע לאורחים חוויה ישראלית ייחודית ומגוונת תוך כדי סיורים בעיר העתיקה בירושלים ובמקביל בתל אביב המודרנית והסואנת.

במחנה משתתפים 300 צעירים וצעירות מבריקים בגילאי 17-21- מ- 21 משלחות לאומיות שתגענה לארץ מכל רחבי אסיה והפאסיפיק מלווים באנשי מדע בכירים המשמשים ראשי המשלחות. במחנה ירצו וידריכו את המשתתפים חמישה חתני פרס נובל למדעים מהארץ ומחו"ל, בהם הפרופ' יואן-טי לי (Lee Yuan-Ti), חתן פרס נובל לכימיה מטייוואן וממייסדי ה- ASC  והפרופ' מאקוטו קוביאשי (Makoto Kobayashi), חתן פרס נובל לפיסיקה מיפן והיו"ר של הוועדה המייעצת של ה- ASC. כמו כן, ישתתפו בו חתני פרס נובל הישראלים פרופ' אהרון צ'חנובר מהטכניון (רפואה-כימיה), פרופ' ישראל אומן מהאוניברסיטה העברית (תורת המשחקים) וכן חתן פרס נובל לביולוגיה, היהודי האמריקאי פרופ' רוג'ר קורנברג.

בנוסף להם, ירצו וידריכו במחנה 30 מדענים ישראלים מהבכירים והמובילים בתחומם בעולם, בניהם חתני פרס וולף למדע ופרסים יוקרתיים אחרים. המשלחת הישראלית לכינוס תהיה גם הגדולה ביותר בו (פריבילגיה השמורה למדינה המארחת) והיא תכלול 35 צעירות וצעירים.

קיבץ מדגיש את יתרונם של מדענים צעירים בהיותם חושבים מחוץ לקופסא, באופן חדשני ומרענן, כזה ש"עדיין לא התקלקל", ומתוך כך מייצר חשיבה מקורית המובילה להישגים מפתיעים. כמו כן הוא מספר על מערך הקשרים הנוצר בין חברי המשלחות, ובעתיד גם בין כל משלחת לבני הנוער בארצה שלה. במשרד החוץ מקווים שיהיה באירוע מעין זה ובקשרים שייווצרו בו, מינוף לחיזוק תדמיתה של ישראל בעולם, בעיקר בקרב הדור הצעיר, אך לא רק בו.

לדבריו של קיבץ במהלך ששת החודשים של הכנת הכנס הועלה החשש שמא מדינות מסוימות תסרבנה לשלוח נציגים, אולם מסתבר שהחשש הישראלי היה גדול מהמציאות, ובפועל לא הייתה מדינה שהביעה סירוב שכזה והכנס יצא לדרך ללא תקלות.

עוד מוסיף קיבץ ומספר כי כמי שהיה עד לא מכבר בשליחות משרד החוץ בסין הוא יכול להעיד על יחס משתאה לו זוכה ההתפתחות הישראלית בסין. מסתבר שהראש היהודי מעורר לא מעט השתאות כאשר בתוך כשישים שנה, למרות בעיות לא מעטות ולמרות היעדר משאבים, מצליחה מדינה בגודל של שכונה בסין להגיע להישגים מדעיים ואחרים רבים וגדולים כל כך. זאת לבד ממספרם הרב יחסית של זוכי פרס נובל ישראליים. "הם רואים בכך חידה ללא פתרון", אומר קיבץ.

עוד הוא מציין כי הגישה היהודית ולפיה יש ערך מוסף להעלאת שאלות וקושיות לליבון ולימוד היא גישה אחרת לחלוטין מזו האסייתית הרואה בשינון החומר ערך מוביל. המפגש בין השיטות השונות בירושלים יכול להוביל לתוצאות מעניינות ומרעננות.