מגרון
מגרוןהלל מאיר

העיתונאי קלמן ליבסקינד מכנה בטורו השבועי את ועדת השרים להתיישבות "ועדת קישוט", "בלי להכנס שוב לשאלת מגרון עצמה, יש נקודה אחת ברקע הפרשה שאי אפשר להתעלם ממנה. ממשלת ישראל הקימה ועדת שרים לענייני התיישבות וקבעה שדין החלטותיה יהיה כדין החלטת ממשלה. בפרשנות שלוותה להחלטה הזו הסבירה היועצת המשפטית למשרד ראש הממשלה כי ההחלטה "מקנה סמכות לוועדת השרים לקבוע מדיניות, שראש הממשלה ושר הבטחון יפעלו בהתאם לה".

ליבסקינד מזכיר, כי "ישבה לה ועדת השרים ב- 17 ביולי ודנה בשאלה כיצד להשיב לעתירת תושבי מגרון שטענו שאין לפנותם, היות שרכשו חלקים מהקרקע שקודם לכן פסק בג"צ כי היא שייכת לפלסטינים. "המדינה מבקשת לעדכן את בית המשפט כי אם תוכח כשרות הרכישה...הדרג המדיני יהיה מוכן לאשר את הרכישה, בכפוף לשיקולים רלבנטיים לעניין", נכתב בהחלטת ועדת השרים, "ויהיה מוכן לשקול בחיוב הסדרה תכנונית...בתנאים אלה המדינה אינה מתנגדת לבקשת העותרים...".

לדבריו, "במגרון קראו את ההחלטה וחגגו. במשרד המשפטים בכלל לא. היועץ המשפטי לממשלה, יהודה ויינשטיין ומשנהו מייק בלאס, שההחלטה של הדרג המדיני לא הולמת את תפישתם, התעקשו להגיש לבג"צ עמדה כמעט הפוכה. כיצד הם יכולים להציג לבג"צ עמדה שונה מזו של הממשלה שאותה הם אמורים לייצג? שאלה מצויינת. השר בוגי יעלון הסביר השבוע בראיון לעמיתי אראל סג"ל ב"גלי ישראל", כי ועדת השרים קיימה דיון נוסף בו הסבירו נציגי הפרקליטות לשרים את הבעייתיות בעמדת אנשי מגרון "ועל הבסיס הזה קבלנו את ההחלטה הזו, שזו תהיה תשובתנו בבג'צ". סג"ל התעקש. הרי ועדת השרים לא קיבלה שום החלטה שמבטלת את החלטתה הראשונה.  "ועדת השרים הסמיכה את השר בני בגין לגבש את התשובה לבג'צ", השיב לו יעלון. מדובר, אומר זאת בעדינות, בתשובה שאין לה אחיזה במציאות.  החלטתה הראשונה של ועדת השרים, התומכת בגדול בעמדתם של אנשי מגרון, לא השתנתה מעולם. יתרה מכך, שאלתי השבוע את השרים גלעד ארדן ואלי ישי, החברים בוועדת השרים להתיישבות,  האם מישהו טרח להציג להם את תשובת בגין לבג"צ בטרם שהוגשה. השניים השיבו בשלילה. הוועדה גם מעולם לא הסמיכה את בני בגין לגבש עבורה מדיניות. איך אני יודע? משום שאפילו בני בגין, המקפיד בדרך כלל על קלה כחמורה, הדגיש  בתצהירו לבג"צ כי "תגובת המדינה משקפת את עמדת ראש הממשלה ושר הבטחון".

"אם כך, לאן נעלמה עמדתם של כל שאר השרים שהרימו את ידם בעד החלטה אחרת לגמרי? אותם, מסתבר,  נתניהו, ברק ובגין לא ממש סופרים. ישבו השרים, דנו בכובד ראש, קיבלו החלטה ומצאו את בני בגין מגיש לבג"צ עמדה הפוכה משלהם, כאילו היו אוויר וכאילו החלטות ממשלה הן בגדר המלצות בלבד. במילים אחרות, עוזי לנדאו, דניאל הרשקוביץ, אלי ישי, יולי אדלשטיין, גלעד ארדן וגדעון סער חברים נכון לעכשיו במשהו שראש הממשלה מתייחס אליו כאל ועדת קישוט. אם יש להם זמן פנוי או שהם סתם משועממים, שימשיכו לשבת שם", מפגיע ליבסקינד בשרים.

לקריאת הטור המלא לחץ כאן