משהו לקוי בתפקוד משרד התמ"ת

בועדה לפניות הציבור דנו היום בנושא סבסוד מעונות התמ"ת, "אם מתוך 130 אלף רק כ- 8,200 ילדים זכו בדרגות סבסוד, אזי מדובר בכישלון".

חזקי ברוך , ט"ז באלול תשע"ב

ח"כ דוד אזולאי
ח"כ דוד אזולאי
פלאש 90

הועדה לפניות הציבור קיימה היום (שני) את הדיון התשיעי בנושא סבסוד מעונות התמ"ת.

יו"ר הוועדה לפניות הציבור, ח"כ דוד אזולאי, אמר כי "משהו לקוי בתפקוד משרד התמ"ת. אם מתוך 130 אלף ילדים במעונות שהוא מפעיל רק 6.5%, כ- 8,200 ילדים, זכו בדרגות סבסוד, אזי שמדובר בכישלון. על התמ"ת לגייס את עובדיו על-מנת לשחרר לחץ ולטפל באלפי הבקשות לסבסוד".

חברי הוועדה הביעו תרעומת על כך שלמרות הדיונים הרבים וההבטחות של ראשי התמ"ת, דבר לא השתפר והורים רבים אינם מממשים את זכאותם.

חברי הכנסת הלינו על תפקודה הלקוי של החברה הזכיינית המפעילה את המוקד, חברת 'טלאול'. אזולאי קרא לשר התמ"ת "להיכנס מיידית לעובי הקורה על-מנת להביא לסיום הסאגה הבלתי נגמרת. לא יתכן שמשפחות שמרוויחות שכר מינימום נאלצות לשלם מחיר מלא עבור המעונות. כך לא מעודדים יציאה לעבודה. במשך ימים אני וצוותי מנסים ליצור קשר עם המוקד החיצוני שמפעיל התמ"ת לסייע להורים בהגשת בקשות לסבסוד ומילוי הערכות המסובכות ולא זכיתי למענה".

ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה), לשעבר יו"ר הוועדה בעצמו ומי שהתחיל את הטיפול בנושא אמר כי "נראה שהתמ"ת רק הולך ומסבך את התהליך. כל הזמן מוסיפים דרישות לאישורים. הערכות שעל ההורים למלא מסובכות ולא מובנות. במוקד הטלפוני אין מענה וכשיש לא יודעים לתת תשובות. ההורים חסרי אונים וחלקם משלמים ואף צוברים חובות אף אם בדיעבד מאושרת להם דרגת סבסוד".

מקלב העיד גם הוא, שהוא וצוותו מנסים ללא הועיל להשיג את המוקד וסיכם: "בזכות התמ"ת אני זוכר שהייתי יו"ר ועדה עד לפני שנה; הבעיות לא נפתרות למרות שכבר עברו יותר משנתיים מאז הצפנו אותן כאן בוועדה".

ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה) תהה "האם חברת טלאול זכתה במכרז כדי לסנן את ההורים הזכאים, כך שמתוך 130 אלף, מעטים בלבד יזכו ברמת סבסוד כלשהי ומעטים עוד יותר יזכו בסבסוד מלא. נראה שהחברה הצליחה, כיוון שרק 6.5% זכו לאיזושהי רמת סבסוד. זה כמו בתכנית ויסקונסין, שכל תפקידה של החברה הזכיינית היה לפסול אנשים מלקבל דמי אבטלה. אנשים צריכים להביא אישורים מכאן ועד הודעה חדשה, כשכל משרד ממשלתי מערים קשיים ייחודיים, כן או לא בדואר, שעות קבלה וכד', אישורים מרואי חשבון שעולים כסף וכמובן בזבוז זמן יקר. כפי הנראה, על-מנת לסבסד כמה שפחות". עוד תהה: "מדוע מפלים נשים, שכשעובדות בעסק משפחתי מתייחסים אליהן כאל רמאיות ולא מאמינים להן שהן עובדות?".

מ', אחת הפונות לוועדה, אם לחמישה ילדים, סיפרה על התלאות שעברה עד שזכתה לקבל דרגות סבסוד עבור מעונות יום לילדיה. "גם זה לאחר חודשים ארוכים של סבל שהסתיימו בהפעלת קשרים והיכרויות". מ' סיפרה, שבמהלך התהליך הארוך והמתיש שעברה עד לקבלת הסבסוד, נודע לה שהטפסים ששלחה לתמ"ת הלכו לאיבוד ועל-כן נדרשה לשלם תשלום מלא למספר חודשים.

פונה אחרת, ע', סיפרה אף היא על הסרבול האינסופי ועל פניותיה לאגף מעונות יום בתמ"ת שהעלו חרס. "אנחנו הורים קשיי יום ולצורך מימוש הזכאות צריכים לפנות לכל-כך הרבה גורמים ובסוף גם צברנו חובות. מדוע לא עונים במוקד הטלפוני ולא מסייעים. הפסדתי ימי עבודה רבים ואפילו היום כדי להעיד כאן בוועדה".

את משרד התמ"ת ייצגה המשנה למנכ"ל, מיכל צוק, לא הביאה עימה בשורות וחזרה על דברים שאמרה בישיבה קודמת: "המשרד מבצע מאמצים רבים לשיפור השירות. מטפל ב- 130 אלף בקשות שזה מספר עצום". לדבריה, "מה שיכול להועיל מאוד, זה אם תאושר בכנסת הצעת חוק שכבר אושרה בוועדת שרים אך יש לה מתנגדים רבים כאן בכנסת ושנועדה לאפשר לכל רשויות השלטון ומשרדי הממשלה לקבל מידע עדכני מרשות המיסים לגבי כל אזרח ואז לא יהיה צורך בפרוצדורות וביורוקרטיה".

יועץ שר התמ"ת, דב סלמן: "השר מתייחס לנושא בכובד ראש וכבר נקבעה פגישה בינו לבין נציגי הארגונים השונים המפעילים את המעונות כגון ויצ"ו ונעמ"ת על-מנת לבחון דרכים להקל על ההורים".

בסיכום, הודיע יו"ר הוועדה אזולאי, כי "יפנה אישית לשר שמחון על-מנת שיפעל אישית לשיפור הנושא". עוד דרש "שלעת עתה ייקלו בדרישות בהגשת הערכות; כגון דרישה לתלוש שכר אחד בלבד ולא שלושה. כשהכל יילך כשורה תחזרו לכל הדרישות כולל שלושה תלושים". עוד דרש מהתמ"ת לבחון מחדש את החוזה עם חברת טלאול והאם קיים מצב של הפרת חוזה ואי עמידה בתנאים. אזולאי דרש לקבל מידע בדבר עלות הפעלת המוקד למשלם המיסים וכן בחינה מחודשת של דמי ההרשמה למעונות כ- 300 ₪ "סכום גבוה מדי שאינו מוחזר עבור הורים רבים" והודיע שיקיים דיון מעקב לקראת סוף ספטמבר או מיד אחרי חג הסוכות".