אמנון כהן
אמנון כהןצילום: פלאש 90

ועדת הפנים של הכנסת בראשות ח"כ אמנון כהן (ש"ס) דנה היום (שני) לראשונה בהצעת החוק הממשלתית הקובעת איסור על הוצאת כספי מסתנן מישראל, הן על ידי המסתנן עצמו והן על אדם אחר המוציא כספים בעבורו.

כמו כן יוגבלו הסכום והרכוש שרשאי מסתנן להוציא מישראל בעת יציאתו ממנה לסכום השווה למכפלת חצי משכר מינימום לחודש במספר חודשי שהייתו בישראל. מסתנן שלא יוכל לצאת מישראל למדינה אחרת יקבל היתר להוציא כספים ממנה, רק אם הוכחה סכנת חיים שבה שרוי בן משפחה מדרגה ראשונה שלו. עוד מציעה הממשלה כי העונש למסתנן שיוציא כספים הוא 3 חודשי מאסר או קנס בגובה של כ-14 אלף שקלים. העונש על הפרת האיסור להוציא כספים מישראל בעבור מסתנן הוא שנת מאסר או קנס בגובה של כ-30 אלף שקלים.

עוד ביקשה הממשלה, כי עבירות אלה ייחשבו כעבירות מקור לפי חוק איסור הלבנת הון, וזאת על מנת לייעל את האכיפה ולסייע בהעברת מידע לרשויות החקירה בארץ וכן להחליף מידע עם רשויות בחו"ל.

עם זאת, במהלך הדיון עלו מחלוקות ותהיות בקרב חברי הוועדה לגבי הצעת החוק. יו"ר הוועדה ח"כ אמנון כהן, אמר כי "יש לבחון האם ההצעות מאוזנות ועומדות באמנות הבינלאומיות. ההסתננות היא מכת מדינה, אך יש לטפל בה באמות מידה ראויות".

כמו כן ציין ח"כ כהן כי לוועדה נמסרים נתונים סותרים על היקף התופעה על ידי מספר גורמים, וציין כי בהצעת החוק חסרות הוראות לפקידי הבנקים ורשות ההגירה, "איך יידע הפקיד בשטח אם אכן מתבצעת כאן הברחה? איך יבדיל באיכות ובשווי הרכוש?", תהה.

"ייתכן שאנחנו מחטיאים את המטרה ובמקום לעודד את המסתנן לעזוב את ישראל לצמיתות, אנחנו מערימים עליו קשיים". לטענה זו הצטרפו חברי הכנסת אורי מקלב (יהדות התורה) ויעקב כץ (האיחוד הלאומי). מקלב טען עוד כי יש קושי בקביעת העבירות כעבירות מקור לפי חוק איסור הלבנת הון: "זו מדינה דמוקרטית ולא ניתן לעקוב אחרי כל פעולה בחשבון בנק".

אביטל שטרנברג, ראש תחום ייעוץ במשרד המשפטים, הודתה כי בהצעת החוק יש פגיעה בזכויות, אך לטענתה היא מידתית ומאוזנת. 

רותם ידלין, עוזרת למזכיר הממשלה טען "אם לא נגביל את סכומי הכסף שייצאו מישראל, אחד ייצא עם כספי חבריו וכל השאר יישארו כאן. החוק נחוץ גם על מנת שנוכל לעצור את הבלדרים".

עו"ד ישי שרון מסנגוריה הציבורית טען כי תשתית הנתונים עליה מתבססת הצעת החוק אינה מוצקה מספיק, ויש למצות אמצעים פוגעניים פחות בטרם "משתמשים בנשק אטומי", כדבריו.

עודד פלר מהאגודה לזכויות האזרח הבהיר "אנחנו תובעים רכוש של יהודים ממדינות זרות, אבל כאן גונבים ציוד של פליטים? הצעת החוק היא כר פורה לעבריינים להתפרנס: העמלות יגדלו, אנשים יסבלו יותר כי לא ניתן יהיה לשחרר אותם. איזה מעסיק ייתן אישור על כספים שנתן? זו עבודה לא מפוקחת, מעמיסים אותם על טנדרים".

בסיום הדיון קבע יו"ר הוועדה ח"כ אמנון כהן כי מחקר המרכז והמידע של הכנסת ירכז לקראת הדיון הבא את הנתונים והחישובים עליהם מתבססת הצעת החוק ויבחן חוקים דומים ברחבי העולם. כהן קרא לבחון תקופת ביניים בה יותר לכל מסתנן לצאת מהארץ מבלי שייבדקו הונו ורכושו.