זלמן שובל
זלמן שובלפלאש 90

שגריר ישראל בארצות הברית לשעבר זלמן שובל מתייחס בראיון ליומן ערוץ 7 לעמדה האמריקאית סביב סוגיית הגרעין האיראני, ולטעמו כמו בעבר ישראל לבדה במערכה ו"כדאי שנתרגל לכך שאנחנו תמיד לבד".

שובל מזכיר כי גם לפני מלחמת ששת הימים מצאה ישראל את עצמה מתמודדת לבדה עם האיום עליה עד לרגע המכריע, "ישראל מקבלת את ההחלטות לבד", אומר שובל המציין כי בסופו של יום ארצות הברית מצטרפת ועומדת לצד ישראל או מאחוריה רק כאשר הדבר נחוץ לטעמה, אך ברגעי ההכרעה ישראל עומדת לבדה.

באשר לחשש שמא היעדרה של ארה"ב מההתייצבות מול האיראנים בשלבים הראשונים של העימות יביאו את הציבור הישראלי לבקר את החלטת הממשלה להגיב על פי תפיסתה, אומר שובל: "אם יש לנו הנהגה, כמו שהייתה לנו מדי פעם, שמקבלת החלטה על סמך שיקוליה וידיעותיה הציבור מקבל את הדברים כלגיטימיים". לדבריו לעומת זאת "אם נפתח ויכוח על כל דבר אנחנו עלולים להידרדר לאנרכיה".

זלמן שוב מוסיף ומציין כי המביעים את עמדותיהם בשם תפקידי העבר בהם כיהנו אינם מעודכנים ואינם יודעים הרבה יותר מאשר כל אדם אחר, בה בשעה שראש הממשלה ושר הביטחון נועצים בצוותי החשיבה והידע הטובים ביותר והמעודכנים ביותר.

באשר לשיקולים האמריקאיים מציין שובל כי אלו מורכבים ממספר לא מבוטל של פרמטרים והשיקול הביטחוני ישראלי הוא רק חלק מפאזל זה. בראש ובראשונה הוא מזכיר את השיקול הפוליטי בו הממשל תוהה אם תקיפה אמריקאית או ישראלית באיראן תהיה טובה לו מבחינה אלקטוראלית. כך גם עולה השיקול סביב השלכותיה המדיניות של תקיפה באיראן על יחסי הכוחות הכוללים במזרח התיכון.

שיקול נוסף ומרכזי הוא השיקול הכלכלי אמריקאי. שובל מזכיר את דבריו של הנשיא האמריקאי אובמה באסיפת בחירות בה הצהיר שכספים שעלולים היו להתבזבז בלחימה באפגניסטן ינותבו כעת לצורכי בריאות. גישה זו מלמדת על סדרי העדיפויות של הממשל האמריקאי במציאות הנוכחית.

עם זאת, מוסיף שובל ומציין כי עצירת המאמץ הגרעיני באיראן הוא לא רק עניין של חיים ומוות עבור ישראל אלא גם אינטרס אמריקאי חיוני מבחינה אסטרטגית ומבחינת מעמדה של ארה"ב בעולם בכלל ובמזרח התיכון בפרט. את המטרות הללו מקווה ארה"ב להשיג בדרכים דיפלומטיות על אף שהמציאות מוכיחה שאין התקדמות באפיק זה. "האמריקאים רוצים להרוויח זמן, עוד שנתיים או שנה וחצי, אבל האיראנים מנצלים את הזמן הזה...".

שובל מוסיף ומזכיר את הדברים העולים ממאמר שפורסם בעיתונות האמריקאית ובו הוכחה לליקויים נמשכים של המודיעין האמריקאי בענייני המזרח התיכון. ליקויים אלו התרחשו גם בתקופת ג'ורג' בוש הבן, והמשמעות היא שאין לראות בקביעותיהם של גנרלים אמריקאיים והרמטכ"ל האמריקאי שהמודיעין שלהם מוכיח דברים מסוימים כאמירה שאין בילתה. בהקשר זה הוא מזכיר את הכשל המודיעיני בזיהוי קריסת משטרי המזרח התיכון.

מסקנתו של שובל היא שעל ישראל להחליט בעצמה על פי שיקולי 'מה טוב לה' ואך ורק על פי שיקולים שאלה. זאת תוך הבנה שאין לזלזל גם בידידות עם ארצות הברית.