גווילים. אילוסטרציה
גווילים. אילוסטרציהפלאש 90

גווילי ספרי תורה ששרדו את השואה, חלקם בני כ-150 שנה יובאו מחר (ד') לקבורה בבית העלמין במושב משואות יצחק הסמוך לקרית מלאכי.

במעמד צפויים ליטול חלק ראש ישיבת אור עציון הרב חיים דרוקמן ורב המושב, הרב מאיר נהוראי.

הגוף העומד מאחרי המעמד המרגש הוא עמותת מנורה בראשותו של משה מושקוביץ (77), ממייסדי מושב משואות יצחק וממקימי ישיבת ההסדר הר עציון.

עמותת מנורה הוקמה במטרה להציל בתי-כנסת, ספרי-תורה ותשמישי קדושה בארצות הגולה ולהביאם ארצה. העמותה בראשות מושקוביץ, אשר שימש כראש המועצה האזורית שפיר במשך כשלושים שנה, יזמה וביצעה מבצעים מסובכים של גאולת ספרי תורה מארצות רבות בניהם: וילנא ורומניה.

לאחר שספרי-התורה מובאים לארץ, הם עוברים הליך הגהה ושיפוץ ונמסרים לבתי כנסיות החסרות בספרי תורה. מכיוון שחלק מהספרים ישנים מאוד, גם תיקון הספרים לא עוזר וכחלק מהמסורת היהודית ועל פי ההלכה, במקרים אלה הספרים מובאים לקבורה.

בשנים האחרונות הצטברו במשרדי עמותת מנורה כעשרה ספרי תורה פסולים. יושב ראש המועצה הדתית בשפיר, משה שאלתיאל אומר כי הספרים שרדו את תקופת השואה וחלקם הם בני 150 שנה. "לא היה סיכוי לתקן אותם אז כמו שמובא בהלכה, אנו מקיימים בספרי התורה טקס קבורה לכל דבר ועניין". לדברי שאלתיאל, ספרי התורה ייקברו בתוך כדי חרס, גם זה כחלק מקיום ההלכה במקרים אלו.