פיקוד העורף הכין תוכנית לימודים נרחבת לכלל בת
פיקוד העורף הכין תוכנית לימודים נרחבת לכלל בתפלאש 90

פרופ' סורל קאהן מבית הספר לחינוך באוניברסיטה העברית, התייחס ביומן ערוץ 7 לסוגיית נחיצותם של מבחני המיצ"ב שתוצאותיהם פורסמו אתמול.

פרופ' קאהן, מומחה למבחני המיצ"ב ולמבחנים בינלאומיים, בחינות הבגרות, מבחני אינטליגנציה ומדידה חינוכית, סבור שמתכונת המבחנים הנוכחי אינה מביאה לתוצאות המקווות על ידי משרד החינוך.

קאהן מזכיר שעל פי אתר משרד החינוך מטרת המבחנים היא סיוע להנהלת בתי הספר בתהליכי בניית תכניות לימודים וקביעת מדיניות ומשאבים בין הכיתות והמקצועות. לשם כך חשוב למערכת לדעת היכן נמצאים הליקויים, היכן הכיתות המתקשות, המקצועות הקשים, התלמידים המתקשים וכיוצא באלה על מנת לאפשר טיפול מיוחד.

לעומת זאת בפועל תוצאת המבחנים אינה משיגה את מטרתה שכן בשל אילוצים המבחן מתבצע אחת לארבע שנים בשתי כיתות ה' וח' ככיתות חתך ולא בכל המקצועות. המשמעות היא שהבחינה היא של 5 אחוזים מהחומר ומהתלמידים, והסקת מסקנות על בסיס מידע זה הינה מתכון לטעות והטעיה ולא מעבר לכך. "איך הנהלת בית ספר אמורה להתייחס לדברים כשמדובר בנתונים של חמישה אחוזים בלבד?", שואל קאהן.

פרופ' קאהן מחריף את דבריו ואומר כי מתכונת זו של מבחנים יכולה אך ורק לגרום לנזקים שכן התבססות על מעט הנתונים שבפניה, יובילו בהכרח לתוצאות שגויות ולהקצאת משאבים מוטעית.

להערכתו מטרת המבחנים היא אך ורק להחזיק את המערכת בלחץ, כלשונו, ולשם כך נעשית סלקציה של תלמידים נבחנים, מוסרות מחברות הבחינה של מי שלא מילא 25 אחוזים מהשאלון, ופעולות נוספות שכל תכליתן לא לפגוע במעמד בית הספר ובשכלול התוצאות שהשיגו בו התלמידים.

לטעמו של קאהן יש לסגור את המיצ"ב במתכונתו הנוכחית ומכיוון שאין חלופה אלטרנטיבית יש לבטל את הפרויקט לחלוטין.